FB Instagram Twitter Youtube Linkedin الانجليزى في عالم البيزنس..  | أكاديمية اعمل بيزنس
 
الرجوع الى المدونة

الانجليزى في عالم البيزنس.. 

الانجليزى في عالم البيزنس.. 

 

 
أخبار الانجليزى بتاعك ايه؟!.. السؤال ده من أشهر الأسئلة اللى بتتسأل لنا فى الانترفيوهات ودايماَ بنستغرب لان معظم تعاملاتنا باللغة العربية لكن اللى منعرفوش هو ان اللغة الانجليزية مهمة جدا لانها واحدة من اكثر اللغات انتشاراً في كل دول العالم تقريبا وده بيخليها اللغة المستخدمة فى البيزنس وكمان بيخليها من أشهر وسائل التواصل العالمي و الدبلوماسي بين الشعوب وبتحتل اللغة الانجليزية المرتبة الثانية عالميا من حيث عدد المتحدثين. 
 
فتميزك أو معرفتك للغة دى هيخلي عندك القدرة انك تتواصل و تتعامل بيها وهيديك الاولوية فى أى مكان تحب تشتغل فيه. 
 
طب هو انا لازم اكون خبير في اللغة عشان اقدر افيد شغلي؟!
 
الاجابة لا، مش لازم تكون ملم باللغة كلها و لا تكون خبير فيها عشان تقدر تستفيد لكن المهم انك تكون ملم باللى يخص البيزنس او يخص مجالك علشان تقدر تتطور من نفسك ومن شغلك.
 
طب ازاي اقدر أحسن مستوايا فى الانجليزى؟
 
فى أكتر من طريقة منها انك تعلم نفسك من خلال سماع فيديوهات و حفظ كلمات جديدة بشكل مستمر أو الطريقة الأشهر وهى "الكورسات"
وعلشان مش كلنا عندنا الوقت اللى ممكن نروح فيه كورسات بسبب الشغل اليومى، أكاديمية إعمل بيزنس بتقدملكم نوعين من كورسات الانجليزى. 
1- اللغة الإنجليزية للأعمال والبيزنس.
2- اللغة الإنجليزية للمبتدئين.
 
طيب أدرس أى كورس فيهم؟ 
 
فى الحقيقة الكورسين مهمين ومبنين علي بعض يعنى لو الانجليزى بتاعك كويس لكن عندك مشكلة فى فهم مصطلحات البيزنس هنرشحلك "اللغة الانجليزية للأعمال" 
 
طيب اية مميزات الكورس دة؟!
 
كورس اللغة الإنجليزية للأعمال مختص باللغة المستخدمة في البيزنس والتجارة الدولية وبيركز كورس على المفردات والموضوعات المستخدمة في جميع أنحاء العالم ومهارات الاتصال اللازمة في مكان العمل زي فهم وكتابة رسائل البريد الإلكتروني ، وتقديم العروض ، والتفاوض، والمشاركة في الاجتماعات، أو التواصل مع العملاء والشركاء وتوسيع البيزنس الخاص بيك فى دول تانية.
 
لكن لو انت محتاج تبدأ من أول مرحلة فهنرشحلك "اللغة الانجليزية للمبتدئين" واللى بيشمل أكتر من مستوى وهيساعدك فى انك تتعلم اللغة بشكل أسهل من البداية للأحتراف وكمان هتتعلم ازاى تنطق الكلمات بشكل صحيح.