FB Instagram Twitter Youtube Linkedin التنمر في أماكن العمل.. إيه الحل؟ | أكاديمية اعمل بيزنس
 
الرجوع الى المدونة

التنمر في أماكن العمل.. إيه الحل؟

التنمر في أماكن العمل.. إيه الحل؟

 

 
كتير مننا سمع عن حملة مواجهة التنمر إلي بتتعمل دلوقتي في مدارس مصر تحت رعاية المجلس القومي للطفولة والأمومة بالتعاون مع منظمة الأمم المتحدة للطفولة (يونيسف) وبتمويل من الاتحاد الأوروبي .. بس ياترى هل نعرف إن التنمر ده مش بس في السن الصغير لما بنكون لسه في المدرسة؟ وإن إحنا كمان ممكن نتعرض للتنمر في الشغل!!
 
آه زي ما قريتوا بالظبط، ممكن أبقى راجل كبير، أو امرأة عاملة وأتعرض للتنمر في الشركة أو مكان الشغل بتاعي.
 
خلينا مبدأيا نشرح معنى كلمة تنمر عشان نبقى فاهمين صح، التنمر ده عبارة عن شكل من أشكال العنف أو الإساءة من شخص أو مجموعة أشخاص نحو شخص آخر أو مجموعة أخرى من الأشخاص، وعادة بيكون الطرف المهاجم أقوى من الطرف إلي بيتعرض للهجوم.
 
وده يخلينا نبقى أكثر دقة لما نقول إن التنمر في مكان العمل عبارة تصرف مُتعمد وبشكل متكرر تجاه موظف بغرض الإساءة ليه وإهانته ووضعه في مواقف محرجة والتقليل من قيمة عمله ومجهوده.
 
لكن وعلى العكس من التنمر في المدارس لما بنلاقي ضحية التنمر هو الطفل الأضعف، التنمر في العمل بيقى عادة ضد الشخص الأقوى والأكفأ، يعني الشخص إلي بيمثل وجوده تهديد لزملائه الأضعف منه.
 
وعشان نقدر نفرق بين اختلافنا مع شخص ما وبين تعرضنا للتنمر في العمل، لازم نسأل نفسنا مجموعة أسئلة، ولو كانت الإجابة عليها بالإيجاب، يبقى أنا فعلا بتعرض للتنمر:
 
- هل عادة بحس بالإهانة والخوف؟
- هل تعرضت قبل كده للإهانة قدام زمايلي؟
- هل زمايلي مطلعين عليه ألقاب بينادوني بيها؟
- هل بيتم التقليل من قيمة شغلي؟
- هل بخاف إني أنزل أروح الشغل؟
 
والتنمر في العمل بياخد 3 أشكال إما تنمر لفظي يعني سخرية واستفزاز وتهديد، أو تنمر جسدي زي الضرب أو أي شكل من أشكال العنف البدني، وأخيرا التنمر العاطفي وده بيكون عن طريق الإحراج المستمر للموظف ونشر الشائعات عليه.
 
وبيكون للتنمر في العمل نتائج سلبية جدا بتأثر على حياة ضحية التنمر المهنية والشخصية، وفي بعض الحالات ممكن يوصل الموضوع لانتحار الشخص إلي بيتعرض للتنمر.
 
يعني لو إنت ضحية تنمر هتلاقي شغلك بيتأثر، وحالتك العقلية كمان، غير أضرار جسدية تانية كتير، ده بالإضافة لإنك هتضطر تاخد أجازات كتير من الشغل لأنك مش عايز تروحه، وهتتهز ثقتك بنفسك.
 
وبما إن التنمر ده عبارة عن وباء خطير، فلازم نعرف التصرف الصحيح إلي نعمله لو لقينا نفسنا ضحية تنمر في مكان شغلنا، عشان ما نعانيش من النتائج السلبية ليه، يعني لو رصدت إنك بتتعرض للتنمر لازم تنفذ الخطوات ديه:
 
1- ضع حدود واضحة للمتنمر:
حط حدود للشخص المتنمر بشكل واضح، عشان تبين له إن تصرفه غير مقبول بالنسبالك، يعني ما تقولش كلام عام زي "إنت بتضايقني"، لأ خليك محدد وقوله "إنت بتفتح جهازي وبتشوف إيميلاتي وده تصرف مش مقبول"، وخليك حازم في توضيح التأثير السلبي لتصرف المتنمر معاك وفي تأكيد رفضك لتكرار السلوك ده في المستقبل.
 
2- واجه المتنمر أمام مديرك:
صحيح مواجهة المتنمر بتبقى صعبة ومخيفة، بس افتكر كويس إنك شخص بالغ وتقدر تدافع عن حقوقك بنفسك، المهم إنك ماتفقدش أعصابك وتحتفظ بهدوءك.
 
لو المتنمر بينتقدك وقت العمل، قدام مديرك وجهله كلام مباشر: بتنتقدني ليه دايما؟ طيب لو شايف إني بغلط في شغلي تقترح عليه إيه عشان أعالج الخطأ ده؟
 
3- وّثق دليل على التنمر:
أهم حاجة عشان تقدر توقف المتنمر عند حده إنك توثق وقائع التنمر ضدك باليوم والساعة، وياريت لو فيه شهود من زمايلك.
ولو لاحظت زميل ليك بيتعرضوا للتنمر من نفس الشخص تجمعوا توثيق ده مع بعض.
 
4- أخبر الإدارة والموارد البشرية عن سلوك المتنمر:
هنا بقى بتيجي خطوة طلب المساعدة من المسئولين في إدارة الشركة وقسم الموارد البشرية مع تقديم الوثائق والشهادات إلي إنت جمعتها، وده عشان يتخذوا الإجراءات اللازمة ضد الشخص المتنمر.
 
أما في حالة إنك إنت صاحب العمل أو الشركة وعندك موظفين بيتعرضوا للتنمر .. إيه المطلوب منك؟ هقولك:
 
1- فعّل سياسة عدم التسامح مع التنمر والإرهاب النفسي في بيئة العمل:
لازم تتأكد من إن سياسة شركتك بتنص على عدم التسامح مع حالات التنمر، وده بيكون بالتنسيق مع المسئولين في الإدارات المختلفة.
 
2- تعامل مع حالات التنمر على الفور:
ماتكتفيش بقدرة أو نجاح موظفيك في التصدي لحالات التنمر، لازم تتصدى إنت أول بأول للحالات ديه، وتحّقق فيها، وماتسمحش إنها تنتشر وتأثر سلبيا على شغل الموظفين.
 
3- تجنب الاعتماد على عنصر المنافسة داخل العمل:
عادة بيظهر سلوك التنمر جوه الشركة نتيجة التنافس بين الزملاء، فيبدأ الشخص إلي عنده استعداد للتنمر يحس بالتهديد لنجاحه في الشركة، ويتنمر على زمايله المتفوقين عليه.
 
4- شجع على التواصل والتفاعل بين الموظفين والإدارة:
كل ما زاد التفاعل بين الموظفين بجميع مستوياتهم، كل ما هتقل العدائية بينهم، وكل ما قدرت كصاحب شركة إنك تتحكم وتسيطر على الأمور.
 
التنمر زيه زي أي مرض خطير، ويمكن أكتر لأن تأثيراته السلبية ممكن توصل لانتحار ضحية التنمر، عشان كده لازم يكون التصدي للظاهرة ديه على قائمة أولوية أي صاحب شركة أو مسئول عن موظفين، ومش لازم أي موظف يسكت أبدا على تعرضه للتنمر في مكان شغله.