FB Instagram Twitter Youtube Linkedin
  • المدونة
  • تسويق
  • المؤشرات الاقتصادية (3).. ناطحات السحاب
article

المؤشرات الاقتصادية (3).. ناطحات السحاب

July 28, 2019    

 

 
عمرك فكرت إن ناطحات السحاب والمباني المرتفعة جدا دي ممكن تبقى مؤشر أقتصادي يعرفنا الحالة الاقتصادية للدولة؟ ناطحات السحاب اللي كانت نتيجة للثورة الصناعية والعصر الرأسمالي ظهرت نظريات كتير بتربط بين بناءها وحدوث أزمات اقتصادية، إزاي؟ تعالى نشوف.
الحقيقة إن مؤشر ناطحات السحاب أول حد كان أشار ليه الاقتصادي "اندرو لورانس" سنة 1999 لما لاحظ إن لما بيتم بناء ناطحات سحاب عملاقة بيحصل بعدها هبوط وانكماش في الحالة الاقتصادية للدولة، وكل ما البناء ما بيزيد كل ما مدة الانكماش ما هتزيد، ودلل على نظريته دي بأمثله كتيرة حصلت في التاريخ منها: 
 
• مبني "سنجر" وبناية "ميتلايف" 1907 وتزامن بنائهم مع أزمة "الذعر المصرفي الأمريكي" اللي حصلت في أمريكا واستمرت سنة 1909-1910.
 
• بناء ناطحة السحاب "40 وول ستريت" سنة 1929 ومبنى "كرايسلر" سنة 1930 ومبنى "إمباير ستيت" 1931 وتزامن بناء الـ 3 مباني مع فترة الكساد الكبير سنة 1929 والتي تعتبر من أشهر وأكبر الأزمات الاقتصادية في القرن العشرين. 
 
• سنة 1973 اكتمل بناء برجي مركز التجارة العالمي، وكمان بناء برج "سيرز" في شيكاجو سنة 1974، وتزامن بنائهم مع أزمتين اقتصاديتين، الأولى انهيار البورصة الامريكية يناير 1973 واللي بدوره أثر على انهيار جميع بورصات العالم وخاصة إنجلترا، والأزمة التانية دخول الاقتصاد الأمريكي لفترة طويلة من الركود بسبب ارتفاع أسعار النفط.
 
• الانتهاء من بناء برجين "بتروناس التوأم" في كوالالمبور سنة 1997 وتزامنه مع الأزمة الاقتصادية الآسيوية واللي فضلت مستمرة لسنة 1998.
 
ولو خدنا مثال برج خليفة في دبي هنلاقي إنه اكتمل بنائه سنة 2010 وتزامن افتتاحه مع أزمة الدين اللي حصلت في دبي سنة 2009 واللي كانت من تداعيات الأزمة المالية العالمية اللي حصلت في 2008 وأثرت على معظم دول العالم، بس هل فعلا احنا ممكن نتنبأ بالأزمات الاقتصادية بمؤشر ناطحات السحاب ده؟ 
 
برج خليفة هو إجابة السؤال ده لما نشر المحلل الاقتصادي "مارك ثورنتون" مقال سنة 2007 عن قرب حدوث أزمة اقتصادية في الإمارات تحديدا بالرغم من عدم وجود دلائل على كلامه ده ساعتها ولكن اتضح إنه كان على حق وإن الأزمة محصلتش في الامارات بس ولكن على مستوى العالم كمان، ثورتون بيقول إن كلامه ده مكنش قايم على خرافات ولكن على تحليل علمي بيقول إن بناء الأبراج شاهقة الارتفاع دي غالبا بينتج في مرحلة تكوين الفقاعات العقارية التي بتشجع ظهور المشروعات العملاقة دي، وغالبا بيتزامن افتتاح الأبراج دي مع مرحلة انفجار الفقاعة العقارية.
 
طب إيه هي العلاقة بين ناطحات السحاب والدورة الاقتصادية؟ وهل فعلا بنائها بيعني إن في أزمة اقتصادية هتحصل؟ مارك ثورتون قال إن في دايما نمط عام كان بتتسم بيه تاريخ بناء معظم ناطحات السحاب وهو أن عادة قرار بناء ناطحات السحاب والأبراج العالية دي بتجي مع فترة انخفاض في أسعار الفائدة وانتعاش النمو الاقتصادي وعادة في بداية المشروع بيكون الطلب مرتفع في جميع القطاعات اللي ليها علاقة بقطاع المقاولات سواء بشكل مباشر أو غير مباشر، واللي في النهاية هيؤدي لضغط على الأسعار وبالتالي رفع أسعار الفائدة وتراجع في الأنشطة الاقتصادية الأخرى سواء في البورصة أو غيرها، واللي بدوره بيؤدي إلى تراجع اقتصادي حاد.
 
وبالرغم من وجود الكتير من الدلائل اللي ممكن تدعم النظرية دي، إلا إن في كتير من الباحثين بيعتبروها مجرد صدفة، سنة 2014 اتعمل دراسة قام بيها 3 اقتصاديين هما " جايسون بار، بروس ميزراح، موندرا" عشان يعرفوا هل في علاقة بين ناطحات السحاب والنمو الاقتصادي، وقاموا بدارسة تواريخ بداية وانتهاء المباني شاهقة الارتفاع دي، وده بالتزامن مع الارتفاع والانخفاض في دورة الاقتصاد في أمريكا واللي تم إصدارها من المكتب الوطني للبحوث الاقتصادية، وكانت النتايج إنه مفيش أي علاقة بين تاريخ بناء ناطحات السحاب ودورة الأعمال الاقتصادية، ولقوا إن الطول المرتفع للغاية ممكن إنه يكون بسبب النمو الاقتصادي السريع بس الطول مينفعش نستخدمه كمقياس لفترات التراجع أو الأزمات، لان لو خدنا الطول كمقياس نقدر نتنبأ منه بمستقبل الحالة الاقتصادية هنلاقيه متغير، فطول المباني ممكن يدخل فيه عنصر المنافسة اللي بيخلي المستثمرين في المباني دي يتوجهوا إنهم يعلوا من طول مبانيهم بغرض المنافسة مش إنهم يزودوا مبيعاتهم.
 
والمشكلة في مؤشر ناطحات السحاب من وجهة نظر " جايسون بار" في أنها مغرية بشكل زائف، لأننا عايزين نصدق إنه مؤشر حقيقي لأنه بيلعب على فهمنا إن الارتفاع ده معناه إن لازم حاجة كبيرة تحصل بعده، بس الحقيقة ان المؤشر هنا بيبقى مثال على تفكيرنا اللاحق اللي هو في ناطحة سحاب اتبنت يبقى لازم نلاقي لها أزمة نربطها بيها، فعلى حسب المكتب الوطني للبحوث الاقتصادية في الفترة من عام 1890 كان في حوالي 26 حالة ركود أو أزمة اقتصادية، وفي المقابل مكنش فيه غير 14 ناطحة سحاب وعشان كده بيصبح من السهل إننا نلاقي لكل ناطحة سحاب أزمة نربطها بيها.
 
خلاصة الكلام إن مؤشر ناطحات السحاب ربما ميكونش هو الأفضل في كل المراحل وإننا مينفعش نستخدمه كدليل للسياسة المالية اللي لازم نتبعها أو إننا نفكر إن لما نقلل من أطوال المباني كده هنمنع الأزمات الاقتصادية، ولكن ممكن نستخدم العلاقة بين ناطحات السحاب شاهقة الارتفاع والأزمات الاقتصادية في انها تكون مؤشر على عدم الاستقرار في تمويل الديون أو القروض اللي بتقوم على أساسها المشاريع العملاقة دي وإن المؤسسات اللي بتعطي الديون دي لازم يتم إعادة تقييمها أو استبدالها بأخرى أكثر كفاءة.


مقالات مشابهة

المزيد
كيف تستغل Canva في الدعاية لمشروعك الصغير: 7 نصائح فعالة
كيف تستغل Canva في الدعاية لمشروعك الصغير: 7 نصائح فعالة

هل نظرت يومًا إلى تصميم ما بإعجاب  وقلت لنفسك

كيفية إنشاء إعلان تسويقي على التيك توك كالمحترفين؟
كيفية إنشاء إعلان تسويقي على التيك توك كالمحترفين؟

61% من مستخدمي منصة تيك توك tiktok يرون أنها الأفضل والأكثر

YouTube seo:  كيف تتصدر نتائج البحث في اليوتيوب
YouTube seo:  كيف تتصدر نتائج البحث في اليوتيوب

بلغ عدد مستخدمين اليوتيوب شهريًا بـ 2.6 بليون مستخدم،

كيفية كتابة محتوى تسويقي لمنصة Linkedin؟: النصائح والاخطاء 
كيفية كتابة محتوى تسويقي لمنصة Linkedin؟: النصائح والاخطاء 

4 من أصل 5 أشخاص تدفعهم منصة لينكد إن LINKEDIN إلى اتخاذ

الأكثر قراءة

المزيد
كيفية الربح من الفيس بوك: أفضل 13 طريقة لتحقيق الربح من الفيسبوك
كيفية الربح من الفيس بوك: أفضل 13 طريقة لتحقيق الربح من الفيسبوك

يٌعد الفيس بوك أكبر منصة للتواصل الاجتماعي فيبلغ عدد

دليلك الشامل لأهم 100 مصطلح في عالم التسويق 
دليلك الشامل لأهم 100 مصطلح في عالم التسويق 

يعد علم التسويق الحصان الرابح فى عالم  الأعمال

12 نصيحة للترويج لعيادة 
12 نصيحة للترويج لعيادة 

 التسويق للعيادات أمر صعب جدًا وخصوصًا لو ملكش أي

مشاكل التسويق وحلولها
مشاكل التسويق وحلولها

 تتعرض الشركات لكتير من المشاكل التسويقية العصيبة،

إزاي تعمل براند ؟ 1
إزاي تعمل براند ؟ 1

هنبتدي النهارده معاكم سلسلة مقالات بعنوان إزاي

مفهوم تقسيم السوق
مفهوم تقسيم السوق

تقسيم السوق أو الـ Segmentation من أكثر المصطلحات الهامة

إزاي تعمل خطة تسويقية في 7 خطوات!
إزاي تعمل خطة تسويقية في 7 خطوات!

أهمية الخطة التسويقية : كتير من أصحاب المشاريع - وخاصة

كيفية إنشاء إعلان تسويقي على التيك توك كالمحترفين؟
كيفية إنشاء إعلان تسويقي على التيك توك كالمحترفين؟

61% من مستخدمي منصة تيك توك tiktok يرون أنها الأفضل والأكثر

تحميل كتاب التسويق من الألف إلى الياء فيليب كوتلر pdf
تحميل كتاب التسويق من الألف إلى الياء فيليب كوتلر pdf

إذا كنت مهتمًا بالتسويق وترغب في أن إجادته باحترافية،