FB Instagram Twitter Youtube Linkedin صفات المدير الناجح ج4 | أكاديمية اعمل بيزنس
 
الرجوع الى المدونة

صفات المدير الناجح ج4

صفات المدير الناجح ج4

من أهم صفات المدير الناجح

7- تعيين الكفاءات

مهارة تعيين الكفاءات ودمجها في الشركة من المهارات المطلوبة في المدير الناجح لأن تعيين الكفاءات والخبرات اللي سبق لهم العمل في شركات كبيرة من المهام الصعبة، لما المشروع أو الشركة بتكبر ويتحسن المنتج وتزداد الأرباح، وقتها ممكن تبدأ في تعيين كوادر وخبرات قوية كانت شغالة في شركات كبيرة، ولكن خلي بالك أن الخطوة دي في منتهى الخطورة على البيئة الداخلية للشركة، لأن طبيعة عمل الموظف في الشركات الكبيرة مختلفة تماماً عنها في الشركات الصغيرة أو المتوسطة .

ومن العيوب اللي من الممكن تواجه المدير الناجح في الخطوة ديه:

- عدم تناغم الإيقاع : إذا افترضنا مثلاً موظف المبيعات اللي كان شغال في شركة كبيرة هتلاقيه مستني الإيميلات أو ان التليفون يرن عشان يحدد مواعيد لمقابلة العملاء فبالتالي ممكن ينتظر بلا عمل لفترة طويلة من واقع أنه جاي من شركة العملاء هما اللي بيتصلوا لشراء المنتج فيبدأ باقي الزملاء في التساؤل "ليه الشخص ده قاعد طوال اليوم ما بيعملش حاجة و يتقاضى راتب أعلى مننا".

- عدم توافق المهارات : المهارات اللي عند موظفين الشركات الكبيرة مختلفة عن مهارات موظفين الشركات الصغيرة والمتوسطة، في موظف مبيعات الشركة الصغيرة بيكون مبادر وهو اللي بيحدد المهام اللي لازم ينفذها وبيكون عنده استعداد أنه يساعد زملاء من أقسام تانية زي الحسابات أو الإنتاج من واقع أنه متعود على تعدد المهام .

أما موظف مبيعات الشركة الكبيرة ومهاراته تتمحور حول المساعدة في اتخاذ القرارات الصعبة من واقع دراسة السوق، والتواصل مع باقي أقسام الشركة نظراً لأنه متعود على بيئة عمل عدد الموظفين فيها كبير وتحديد الأولويات والقيام بعملية البيع ذات العائد الكبير واللى ديما بتحتاج وقت عشان تتم، في حين أن الشركة الصغيرة أو المتوسطة بتشتغل على العمليات السريعة .

إزاي تتغلب على العيوب ديه؟

- الإيقاع المتناغم : وده من خلال مجموعة أسئلة بتخليها هي معيارك وأنت بتختار من المتقدمين للوظيفة لما يكون فيهم ناس جايه من شركات كبيرة مثل "ماذا ستفعل في أول شهر لك معنا لتطوير الشركة؟" أو "كيف ترى أوجه الاختلاف بين واجباتك ومهامك في وظيفتك القديمة عن مهامك وواجباتك هنا" أو " لماذا تريد الانضمام لشركة صغيرة " .

تفاعل مع الموظف القادم من مؤسسة كبيرة بشكل قوي وده من خلال :

 دفعه الابتكار والتفكير في حلول جديدة.

التأكد من الفهم الكامل للمنتج والسوق.

تحفيزه للاندماج مع بيئة العمل المحيطة به.

طلب التقارير منه باستمرار.

كل ده من أجل صناعة حالة من الربط بين خبرات ومهارات الموظفين القادمين من شركات كبيرة ذات مهام وتخصصات كثيرة مع بيئة مهامها محدودة بيقوم الفرد فيها بمهام مختلفة.

 

8- المشاركة

من الأخطاء المنتشرة بين المديرين هي تجنب مشاركة الموظفين بأحوال و أخبار الشركة، لأن المدير يعتقد أن ده ممكن يأثر على أداء الموظفين، فلو الشركة أحوالها سيئة الموظفين ممكن يستقيلوا ولو الشركة أحوالها جيدة الموظفين ممكن يتراخوا ويطلبوا حوافز مالية غير مستحقة، وبالتأكيد ده شيء خطأ ومضر لبيئة العمل فالمدير الناجح هو اللي بيشارك الموظفين في حل المشاكل وبيعرفهم بالإنجازات ويحتفل معهم بيها،

ومن إيجابيات مشاركة المدير الموظفين بأخبار الشركة:

- الثقة : الاستعانة بالموظفين في حل المشاكل أو تبليغهم بأخبار سعيدة يعتبر دليل على الثقة المتبادلة بين الموظف والمدير واللي بدوره هيخلي الموظف دايماً حريص على أنه يقوم بدوره على أكمل وجه عشان ما يهزش الثقة اللي ما بينه وما بين المدير.

- الولاء : لما الموظف يعرف المشكلة من الإدارة العليا بتنقله إحساس أن هو جزء من الحل وأنه لازم يكون على مستوى المسئولية وبالتالى بيخلى الموظف عنده ولاء للشركة اللي احترمته وبلغته بالمشكلة .

- الإحساس بالأهمية : اجتماع المدير مع الموظفين ومناقشة مشاكل أو اتجاه الشركة الفترة القادمة بينقل للموظف إحساس أن هو مهم وأنه مش مجرد ترس في مكنة ممكن يستبدلوه في أي لحظة.

- تحسين نوعية القرارات : القرار اللي بيتاخد بناء على رؤية فردية بيكون ضعيف مقارنة بالقرار اللي بيتاخد بناء على رؤية جماعية، في استشارة المدير لموظفيه بخصوص قرار معين بيساعده أنه يشوف الصورة كاملة ويحسن من نوعية القرار وده لأن كل فرد في الشركة بيشوف الأمور من وجهة نظر مختلفة عن زملائه فبالتالي الاستشارة بتكون خطوة مهمة وأنت بتاخد أي قرار.

- اكتشاف المواهب : المشاركة بتدي للمدير الفرصة أنه يتعرف أكثر على الفريق اللي معاه وبيديله فرصة كمان أنه يكتشف المواهب الموجودة عنده، فمثلاً لو موظف تنفيذي مبيعات اقترح حل لمشكلة بخصوص حجم البيع والحل ده طلع صح بتكون الشركة اكتشفت موهبة مدير مبيعات مستقبلية ممكن تكون سبب لزيادة مبيعات الشركة في المستقبل .

 

الخلاصة.. المدير الناجح لازم يكون عارف أن الأخبار السيئه بتنتشر بشكل أسرع من الأخبار الجيدة فلازم ديماً يكون هو المرجع الرئيسي لأي معلومة عن الشركة.

 

9- الذكاء العاطفي

من الصفات اللي بقت مطلوبة في المدير الناجح أو أصحاب الشركات مؤخراً هو الذكاء العاطفي واللي بيحقق يساعد الشركات للوصول لأحسن النتائج من خلال تفاصيل تبدو بسيطة في التواصل ما بين المدير والموظفين.

ما هو الذكاء العاطفي؟

التواصل بشكل إيجابي ومحفز ما بين المدير والموظف مخاطبة عقله الباطن لتحسين الأداء اللي بالتالي هيترتب عليه زيادة الإنتاج وزيادة في الأرباح، وده اللي خلى صفة الذكاء العاطفي بقت من الصفات المهمة اللي بتطلبها الشركات في التعيينات .

في تجربة قام بها مجموعة من الأخصائيين في جامعة "ييل" جابوا عدد من المديرين المتطوعين، وكان عليهم أن يتفقوا على طريقة يوزعوا بيها المكافآت على 4 مجاميع من الموظفين وكان من بين المتطوعين ممثل طلب منه أن يقوم بعدة أدوار كأن يتحدث بطريقة مبتهجة أو هادئة ودافئة، أو بطريقة بليدة وكئيبة، أو بطريقة عدوانية، وكانت النتيجة أن الممثل نجح في أنه يحرك كل مجموعة بحسب عواطفه وانفعالاته، وأن المشاعر الإيجابية أدت إلى المزيد من التعاون والإنجاز، والمشاعر السلبية أدت لتضييع وقت كثير.

الذكاء العاطفي ممكن يطبق بكذا شكل منه تغيير ألوان المكاتب أو اضافة موسيقى هادئة في الممرات أو حتى الرحلات الشهرية للموظفين لزيادة تفاعلهم، ومن التجارب المثيرة اللي بتأكد وجود تطبيق للذكاء العاطفي من خلال الألوان فمن المعروف أن الألوان ليها تأثير على العملاء وهم بيشتروا المنتج، لكن تبين كمان أن اللون ممكن يستخدم للتأثير على الموظف فمثلاً لو جرب المدير أن يطلب تغيير في ديكور المكتب فبدل الإضاءة الهادية والألوان الباهتة للحوائط والجو الهادئ بجو أكثر حيوية ونشاط زي دخول أشعة الشمس واستخدام ألوان فاتحة في الدهانات وإضاءة مريحة للعين هيلاحظ تغير في حجم إنتاج الموظفين وفي حركتهم ونشاطهم.

للموسيقى أثر كبير في الإنتاج فلو قدر المدير أنه يزود موسيقى برتم سريع للعاملين في خط إنتاج هيلاحظ سرعة في الإنتاج أو موسيقى هادئة في قسم التصميم اللي بدورها هتساعد على التركيز والإبداع واللي بدوره هيحسن من العملية الإنتاجية.

الذكاء العاطفي استطاع أنه كمان يحدد للمدير طرق يحافظ بيها على نشاط الموظفين ففي شركات بتوفر للموظفين فطار صحى يعتمد على نسب أعلى من الفيتامينات والبروتين والألياف لضمان الحيوية والنشاط بدلاً عن الوجبات اللي بتسبب الخمول .

فوائد تطبيق الذكاء العاطفي :

- الذكاء العاطفي بيخلق استقرار في العلاقات العامة الإيجابية بين الموظفين.

- يؤثر على زيادة حجم الإنتاج والأرباح.

- له علاقة بدرجات استيعاب الموظفين وسرعة تعلمهم.

الخلاصة .. الذكاء العاطفي هو الحلقة المفقودة في مكان العمل اللي لما بتتوجد بتقدر الشركة تواجه ظروف السوق الصعبة والتغلب على عروض العمل اللي بتيجي لموظفيك المتميزين اللي هيفضّلوا أنهم يبقوا معاك.

شارك المقال :