FB Instagram Twitter Youtube Linkedin
  • المدونة
  • مقالات إعمل بيزنس
  • من الصيدلة للتجارة أونلاين في الملابس ..  قصة أميرة العجمي
article

من الصيدلة للتجارة أونلاين في الملابس ..  قصة أميرة العجمي

August 24, 2022    

التخصص .. الاصرار على الاستمرار والنجاح.. التحايل على مشاكل السوق.. القدرة السريعة على التكيف مع كل متغيرات الحياة.. بصراحة اللي يقرا قصة مشروع "Turkish Fashion Wear" ديه هيحتار يحدد السبب ورا نجاح "أميرة محمود العجمي" صاحبة المشروع.

أميرة بنت عادية جدا، خريجة صيدلة، عندها 31 سنة، متجوزة وعندها بنتين، كان نفسها تكمل شغل في نفس مجال دراستها، خاصة إنها بتحب قوي "الصيدلة الإكلينيكة" بس ظروف جوازها وسفرها مع زوجها منعتها من تحقيق ده.

 بدأت قصة أميرة مع تأسيس جروب "Turkish Fashion Wear" للملابس التركية المستوردة، لإن بعد رجوعها مصر كانت بتنزل تدور كتير على لبس شيك ويبقى في نفس الوقت مناسب لحجابها ولسنها، وماكنتش بتلاقي حاجة ترضيها. شدها قوي ستايل الحجاب التركي، حست انه شيك ومحتشم جدا في الوقت نفسه، فبدأت زي أي مستهلك عادي تطلب لبسها أون لاين من مواقع بتوفر اللبس التركي، لحد ما خدت القرار إنها تستورد بنفسها، وتأسس جروب خاص بلبس المحجبات فقط، وبالفعل عملت الجروب بتاعها من 3 سنين، في شتاء 2014، ركزت فيه على اللبس الي يناسب الحجاب، لبس واسع طويل وفي الوقت نفسه شيك جدا، حتى وصف الجروب بتاعها بيعبر عن رسالتها وهدفها وهو "Saving our hijab"، ويمكن اختيارها انها تتخصص في زاوية محدده جدا هو أحد أسرار نجاحها، وهو اللي خلى الجروب بتاعها دلوقتي فيه حوالي 23000 مشتركة، غير التجار اللي بياخدو منها كمان.

أميرة بتتعامل دلوقتي مع 3 مصانع في تركيا، وكمان مصنع مصري، كل مصنع بينتج الموديلات وبيصورهم بطريقه شيك، ويبعتلها الصور وهي بتعرضها على الجروب، وبعد كده تدي أوردر للمصنع بحجز اكتر موديلات عليها اقبال، وبيتشحن الأوردر بتاعها عن طريق شركة شحن من إسطنبول لمصر.

المشكلة الأكبر اللي تعرض ليها مشروع أميرة كانت صعوبة الاستيراد بعد تعويم الجنيه، لأن كده السعر زاد جدا على المستهلك، وفي نفس الوقت هامش الربح جيه في وقت من الأوقات كان بسيط أو يكاد يكون معدوم، وبالفعل فيه مستوردين كتير وقفوا شغل واتجهوا للمنتج المصري.

لكن لما أميرة حاولت تعمل زيهم، مالقتش الجودة والشياكة المطلوبة في المنتج المصري، فقررت إنها تكمل، أميرة بقت من القله القليلة الى لسه بتستورد ومكمله في المجال ده، فالجروب بتاعها اتعرف أكتر وأكتر، وفي الوقت الي كانت مكاتب الملابس المستوردة فاضيه مفيش فيها شغل للمحلات، الجروب بتاعها اتعرف أون لاين وكمان المحلات في مصر بدأت تطلب منها.

مش بس كده، أميرة كمان بتعاني عشان تستلم بضاعتها من الجمرك، لأن فيه بضايع كتير بتتفتح هناك، وكتير الشغل بيتأخر والعميل بيزهق طبعا.

ولأن أسعارها أقل من كتير من منافسيها، كانوا بيتهموها كتير إنها مش بتجيب لبس أصلي من تركيا وبتطلب من أماكن بتعمل تقليد. بس اللافت للنظر "التكنيك" الي عملته أميرة عشان ماتخسرش مشروعها بعد الصعوبات الكبيرة الي واجهتها بعد التعويم، أميرة وعلى عكس مستوردين كتير لجأوا لمضاعفة أسعار منتجاتهم، زودت سعرها حاجة بسيطة جدا وقللت هامش ربحها لدرجة انه في بعض الأوقات وصل 10 جنيه بس!!

اللي حصل أن اسمها انتشر أكتر، والناس أقبلت عليها عشان جودة منتجها وسعرها الأقل من غيرها، بقى ليها عدد زباين أكثر من الأول بكتير، فقدرت تحقق ربح كبير برضه رغم قلة نسبة الربح الي حطتها لنفسها J

أميرة بتحكي وتقول "لقيت شركة إمارتيه اسمها Dupazar بتكلمني، وهيفتتحوا ويب سايت يسوق لمنتجات كتير وتقريبا نفس فكرة jumia وسوق دوت كوم، لكن ليهم كونسبت مختلف شويه زى الجروب بتاعي، وناويين انهم ينزلو لبس محجبات، كنت سعيدة جدا لما قالولى انهم عملوا دراسة للسوق واستطلاع رأي وفيه ٥ عملاء رشحوا جروبى ومنتجاته، لأنهم بيعملوا الاول دراسة للسوق قبل اختيار الموردين الى هيتعاملوا معاهم".

الموقع ده طلب التعاون مع أميرة إنها تسوق للبس اللي بتعرضه عن طريق موقعهم، وبنفس أسعارها اللي مافيش زيها. أميرة زمان كانت بتتكسف تقول إنها بتتاجر في اللبس وهي خريجة صيدلة، لكن النهاردة حاسه بالفخر بعد النجاح اللي عملته، وبتقول لكل الي يسألها ..أنا مؤسسة جروب "Turkish Fashion Wear".

 


مقالات مشابهة

المزيد
من سواق لرجل أعمال ناجح .. قصة نايف القحطاني
من سواق لرجل أعمال ناجح .. قصة نايف القحطاني

ناس كتير للأسف عندها وجهة نظر أن معظم رواد الأعمال

كريستوفر جراي .. أصبح مليونيراً بفضل فكرة عادية
كريستوفر جراي .. أصبح مليونيراً بفضل فكرة عادية

خلينا متفقين ان احنا بنشتغل عشان الفلوس في المقام

رواد أعمال
رواد أعمال "الملابس النظيفة"..(VLS)

صعب إني أنجح في ظروفي ديه.. البلد أوضاعها مش مستقرة

ديل .. من الصفر لـ 18 مليار دولار في 17 سنة
ديل .. من الصفر لـ 18 مليار دولار في 17 سنة

    مايكل ديل .. قصة نجاح بدأت في سن صغير جداً،

الأكثر قراءة

المزيد
التعليم في الصغر كالنقش على الحجر
التعليم في الصغر كالنقش على الحجر

طول الوقت كنا بنسمع من أهلنا مقولة بتقول “التعليم

إزاي استفيد من
إزاي استفيد من "فيسبوك ماركت بليس" marketplace؟

"فيس بوك ماركت بليس" "Facebook Marketplace".. فكرة عملت ضجة كبيرة

5 طرق فعالة لـ
5 طرق فعالة لـ"حل الخلافات" في الشغل

على قد ما ناس كتير بتحلم توصل لمنصب القيادة -سواء إنك

أكتر 5 مهارات مطلوبة في سوق العمل بقوة
أكتر 5 مهارات مطلوبة في سوق العمل بقوة

  في أوقات كتير بنقعد نتريق على الأسئلة اللي بتتقال

فرنشايز ولا مشروع خاص ؟
فرنشايز ولا مشروع خاص ؟

فكر قبل ما تبدأ البيزنس بتاعك وأنت بتبدأ البيزنس

كيف تستخدم الخرائط الذهنية لتنظيم وقتك وترتيب أولوياتك؟
كيف تستخدم الخرائط الذهنية لتنظيم وقتك وترتيب أولوياتك؟

في أوقات بتيجي علينا بنحس أن أحنا ورانا كمية شغل مفيش

إزاي تحدد شغفك؟
إزاي تحدد شغفك؟

ماهو الشغف"حب ما تعمل حتى تعمل ماتحب".. بنقول لنفسنا كده

الأسئلة الخادعة في الـ interview
الأسئلة الخادعة في الـ interview

    أكيد عملت قبل كده إنترفيو وجالك سؤال في مظهرة

إزاي تحفز نفسك عشان تحقق أهدافك؟
إزاي تحفز نفسك عشان تحقق أهدافك؟

دايما بنسمع إننا عشان ننجح لازم نحدد أهدافنا، ونبقى