FB Instagram Twitter Youtube Linkedin
920033973
16342
  • المدونة
  • تسويق
  • كيف تستخدم وسائل التواصل الاجتماعي في الترويج
article

كيف تستخدم وسائل التواصل الاجتماعي في الترويج

November 03, 2019    

رسالة ولا مكالمة؟

- مساء الخير .. كنت حابه اعرف تفاصيل أكتر عن الكورس بتاعكم وشكرا 
- أهلا وسهلا بيكي  .. عشان تعرفي تفاصيل أكتر وتعرفي العروض المتاحة وطريقة الإشتراك إملي الابليكشن ده،وفريق خدمة العملاء هيتواصل معاكي.

الرد ده بنشوفه كتير من الشركات على الفيسبوك .. الشركة بتعمل أعلانات عشان تجذب العملاء ولما العملاء يكلموهم على الماسنجر عشان يعرفوا التفاصيل، يطلبوا منهم رقم الموبايل أو أنهم يسجلوا في ابليكشن أو يطلبوا منهم يتواصلوا مع رقم خدمة العملاء، اعتقاداً منهم أن التليفون هو أفضل وسيلة للبيع، ومنقدرش نقول أن الطريقة دي غلط تماماً لأنها ساعات كتير بتنجح في تحقيق مبيعات، لكنها في أوقات تانيه ممكن تخسر الشركة عدد كبير من العملاء المحتملين.

لأن وفقاً لدراسة أجرتها شركة Nielsen بتكليف من Facebook، في مليار شخص بيستخدموا برنامج Messenger كل شهر، و56٪ منهم بيفضلوا التواصل مع الشركات عن طريق الماسنجر بدلاً من التواصل مع خدمة العملاء عن طريق التليفون، وبالتالي لما الشركة بتتعامل معاهم بالطريقة دي ولا بيسجلوا ولا بيبعتوا رقمهم، وكمان بيفقدوا اهتمامهم بالمنتج أو الخدمة اللي بتقدمها، والكلام ده بيأكد عليه عدد كبير جداً من الدراسات واستطلاعات الرأي وبيرجع لأكتر من سبب زي:

- الماسنجر أصبح الوسيلة الرسمية للتواصل:
وسيلة تواصلنا بتتطور مع الوقت، من التلغراف، للجوابات، للتليفون، للموبايل، للماسنجر والواتس أب، ووفقاً لمؤسسة غالوب الرسائل النصية حالياً هي أكتر وسيلة مستخدمة للأتصال ما بين البالغين اللي عمرهم أقل من 50 سنة، وده معناه أننا عايشين في عصر الماسنجر، وبالتالي العملاء عايزين يتوصلوا معاك بنفس الطريقة اللي بيتواصلوا بيها مع أهلهم وأصحابهم، عشان كده لازم تتطور من طريقة تواصلك مع عملائك وتتواصل معاهم بالشكل اللي يريحهم هما مش بالطريقة اللي أنت شايف أنها الأفضل والأكثر فعالية.

- سهولة الاستخدام:
عملائك المحتملين من عمر 18 سنة لحد 34 سنة، بيمثلوا جيل الألفية والجيل ده عاصر بداية التكنولوجيا وتطورها والسوشيال ميديا هي جزء من حياته اليومية، عشان كده بيفضلوا استخدام الرسائل والماسنجر 8 مرات أكتر من استخدام التليفون للتواصل مع الشركات، لأنها أسهل وأسرع، وفي نفس الوقت مكالمات التسويق أو البيع من خلال التليفون بالنسبالهم بقيت شئ مزعج وموضة قديمة.

وده إلى جانب أن التواصل عن طريق الماسنجر أو الشات واستخدام الأيموشن بيقلل التوتر والضغط اللي بيشعر بيه العميل لو عايز يسأل على حاجه أو هيطلب حاجه أو حتى هيرفض العرض اللي بتقدمهوله.

- عملائك لا يفضلوا الأنتظار:
مين يحب يتصل بخدمة عملاء أي شركة ويسمع جملة " جميع موظفي خدمة العملاء مشغولين بالرد على عملاء آخرين ، يرجى الأنتظار " أو يسمع موسيقي ويفضل منتظر بالـ 5 و الـ10 دقايق ؟

ووفقاً لبحث أجرته شركة " Digital Research" في علاقة طردية ما بين سهولة الاتصال ورضا العملاء، بمعنى كل ما كان سهل أن العملاء تتواصل معاك وكل ما قلت فترة الأنتظار وزادت سرعة الأستجابة، كل ما ده أدى لزيادة نسبة رضاء العميل عن شركتك وزاد حبه وولائه لها

عشان كده وجود وسيلة للتواصل مع خدمة العملاء من خلال التليفون أو البريد الإليكتروني شئ ضروري لكنه غير كافي، لأن النسبة الأكبر من العملاء مش بيفضلوا التواصل عن طريق التليفون ومعنهدمش وقت للأنتظار على البريد الصوتي أو أنتظار ردك على الإيميل، وبالتالي التواصل عن طريق الماسنجر أو وجود خدمة الشات على موقعك هيكون حل مثالي بالنسبالهم.

- لأن عندهم سؤال محدد:
غالباً العملاء بيكون عندهم سؤال واضح ومحدد زي " سعر الكورس كام؟ " أو "ميعاد بداية المجموعة الجايه؟ " أو " العنوان؟ " وبالتالي بيكونوا متوقعين أنك ترد عليهم بسرعة وبإجابة محددة من غير ما تطلب منهم رقم تليفونهم ويكونوا مضطرين أنهم يسمعوا عروض شركتك كلها، وده تقدر تعمله بسهولة على الماسنجر من خلال استخدام chatbot للإجابة على الأسئلة الشائعة للمستخدمين.

والسؤال اللي أكيد بتفكر فيه دلوقتي: هل الأفضل بالنسبة لعملائي أني اكلمهم على الماسنجر ولا اكلمهم في التليفون؟ السؤال ده ملوش إجابة محددة وبيتوقف على كذا نقطة زي طبيعة المنتجات أو الخدمات اللي بتقدمها والفئة العمرية لعملائك المستهدفين ودرجة تفاعلهم مع التكنولوجيا وكمان وسيلة التواصل المناسبة بالنسبالهم. والمهم دلوقتي أنك تبدأ تستخدم خدمة الماسنجر والشات للتواصل مع عملائك إلى جانب التليفون والإيميل، بحيث تسيب مساحة لعميلك أنه يتواصل معاك بالشكل اللي يفضله من غير ما تجبره على التواصل معاك بطريقة محددة، وده هيساعدك تبني علاقة إيجابية مع عملائك وفي نفس الوقت هيوفر لشركتك وقت ومجهود وفلوس.

 


مقالات مشابهة

المزيد
كل ماترغب في معرفته عن الفرق بين مدير المبيعات ومدير التسويق
كل ماترغب في معرفته عن الفرق بين مدير المبيعات ومدير التسويق

وظيفتي مدير البيع ومدير التسويق من أهم أعمدة الشركات

دليلك الشامل لإعداد حملة إعلانية في سناب شات Snapchat
دليلك الشامل لإعداد حملة إعلانية في سناب شات Snapchat

القصص اللحظية القصيرة سريعة الاختفاء! هذه هي الفكرة

7 طرق للتسويق عبر تيك توك، تعرف عليها
7 طرق للتسويق عبر تيك توك، تعرف عليها

مع أكثر من مليار مستخدم نشط حول العالم شهريًا، ومع

ماهي أنواع الإعلانات داخل تطبيق تيك توك؟
ماهي أنواع الإعلانات داخل تطبيق تيك توك؟

حال الدنيا دائم التغير، ومع ظهور صيحة جديدة، يكون

الأكثر قراءة

المزيد
12 نصيحة للترويج لعيادة 
12 نصيحة للترويج لعيادة 

 التسويق للعيادات أمر صعب جدًا وخصوصًا لو ملكش أي

مشاكل التسويق وحلولها
مشاكل التسويق وحلولها

 تتعرض الشركات لكتير من المشاكل التسويقية العصيبة،

مفهوم تقسيم السوق
مفهوم تقسيم السوق

تقسيم السوق أو الـ Segmentation من أكثر المصطلحات الهامة

إزاي تعمل براند ؟ 1
إزاي تعمل براند ؟ 1

هنبتدي النهارده معاكم سلسلة مقالات بعنوان إزاي

إزاي تعمل خطة تسويقية في 7 خطوات!
إزاي تعمل خطة تسويقية في 7 خطوات!

أهمية الخطة التسويقية : كتير من أصحاب المشاريع - وخاصة

كيفية الربح من الفيس بوك: أفضل 13 طريقة لتحقيق الربح من الفيسبوك
كيفية الربح من الفيس بوك: أفضل 13 طريقة لتحقيق الربح من الفيسبوك

يٌعد الفيس بوك أكبر منصة للتواصل الاجتماعي فيبلغ عدد

دليلك الشامل لأهم 100 مصطلح في عالم التسويق 
دليلك الشامل لأهم 100 مصطلح في عالم التسويق 

يعد علم التسويق الحصان الرابح فى عالم  الأعمال

تعريف SWOT analysis
تعريف SWOT analysis

ما هو تحليل سوت أو الـ swot analysis تعريف تحليل سوت أو الـ

شغل دماغك تعمل بيزنس
شغل دماغك تعمل بيزنس

لو كان لديك قوة ملاحظة تستطيع بها أن تلاحظ الفرص