FB Instagram Twitter Youtube Linkedin
920033973
16342
  • المدونة
  • خبرات ومواقف شخصية
  • لا تعطنى سمكة ولكن علمنى الصيد
article

لا تعطنى سمكة ولكن علمنى الصيد

August 29, 2022    

فاكرين المثل اللى بيقول لا تعطنى سمكة ولكن علمنى الصيد 

هو مثل كلنا حافظينه وكلنا بنتريق عليه أحيانًا ولكن المثل ده جزء من منهج إعمل بيزنس وهو إننا مش عايزين نقول الناس بشكل تفصيلى إزاي تفتح مشروع ونمليهم إزاي يحلوا مشاكلهم جوا المشروع ده ولكن بنحاول نعلمهم إزاي يفتحوا مشروع ونديهم منهج يمشوا عليه ونوصلهم طريقة حل الأزمات بشكل عام وكل واحد يسقط اللي بيتعلمه جوا مشروعه لأنه ببساطه شديدة :-

- العلم واحد لكن طرق تطبيقه متعددة .

- مفيش حل ينفع لكل الناس ممكن كل حل بنقدمه ينفع واحد ومينفعشى التانى .

- حتى الحل اللى ينفعك النهاردة فى ظروف معينة مش هاينفعك فى ظروف تانية وفى وقت تانى .

علشان كده إحنا بنحاول إن علوم الإدارة اللى إحنا قسمناها ل 30 علم نوصلها بشكل سهل ومختصر ومناسب لجميع الناس مش لفئة معينة عندها خبرة كبيرة وبنحاول ننوع فى طرق توصيل المعلومة مابين بوستات قصيرة وطويلة وقصص نجاح وفيديو أو محاضرة كل ده علشان نوصل معلومة إدارية دمها تقيل بشكل بسيط شوية وده على قد مجهودنا وفهمنا 

عايز أقول حاجة مهمة إننا بدأنا نجهز لكذا موضوع زى دراسة الجدوى وخطة العمل وهنبدأ ننزل بيهم تباعًا علشان الموضوعات دي مطلوب التعرف عليها لبدء الشركة والحصول على التمويل ....

وربنا يوفقنا فى تحقيق هدفنا ويوفقكم فى الإستفادة من المعلومات اللى بنقدمها وربنا يوفق الجميع 

 


مقالات مشابهة

المزيد
كيف تصطاد الموظف العصفورة
كيف تصطاد الموظف العصفورة

الموظف العصفورة هو نوع من الموظفين تكاد أي بيئة عمل لا

ما هي قواعد اجتماع الفيديو
ما هي قواعد اجتماع الفيديو

مع تزايد عدد الشركات التي قامت بإخضاع موظفيها لسياسة

أضرار التفكير في العمل وكيفية التخلص منه
أضرار التفكير في العمل وكيفية التخلص منه

كثير من الناس لا يستطيع ان يفصل بين وقت البيت ووقت

كيف تتعامل مع مديرك
كيف تتعامل مع مديرك

من الإنبوكس: اللحظة إلي أدركت فيها إن مديري "مش ذكي"

الأكثر قراءة

المزيد
كيف تصطاد الموظف العصفورة
كيف تصطاد الموظف العصفورة

الموظف العصفورة هو نوع من الموظفين تكاد أي بيئة عمل لا

ادخر بذكاء: تعرف على أفضل طرق استثمار المدخرات الشخصية 
ادخر بذكاء: تعرف على أفضل طرق استثمار المدخرات الشخصية 

لم يعد الراتب الشخصي كافيًا ليغطي تكاليف المعيشة، ومع

دليلك المختصر للوظائف والدورات المطلوبة في سوق العمل 2023
دليلك المختصر للوظائف والدورات المطلوبة في سوق العمل 2023

يمر سوق العمل بالعديد من التقلبات المزلزلة، فبين ليلة

المنافسة الشرسة لما تكون شريفة
المنافسة الشرسة لما تكون شريفة

بمناسبة المنافسة الشرسة لما تكون شريفة .... فى سنة 2007

لماذا يستقيل أفضل الموظفين؟ 
لماذا يستقيل أفضل الموظفين؟ 

شركات كتير بتواجه نفس المشكلة وبشكل متكرر، وهي إن

إزاي تتعامل مع مديرك البطيخه!
إزاي تتعامل مع مديرك البطيخه!

إزاي تتعامل مع مديرك البطيخه! جربت تتعامل مع مدير

اللي بيدير الفلوس اهم من الفلوس
اللي بيدير الفلوس اهم من الفلوس

يوم السبت اللى فات اللى هو أجازة طبعاً كنت عايز أشترى

أبل ورؤية ستيف جوبز
أبل ورؤية ستيف جوبز

بمناسبة نزول ال I Phone 6 افتكرت تصريح كان قاله ستيف جوبز

لا تعطنى سمكة ولكن علمنى الصيد
لا تعطنى سمكة ولكن علمنى الصيد

فاكرين المثل اللى بيقول لا تعطنى سمكة ولكن علمنى