FB Instagram Twitter Youtube Linkedin 5 أسباب تخليك تعتمد اعلانات جوجل! | أكاديمية اعمل بيزنس
 
الرجوع الى المدونة

5 أسباب تخليك تعتمد اعلانات جوجل!

5 أسباب تخليك تعتمد اعلانات جوجل!

شركات كتير في بداية مشوارها لما بتيجي تفكر فى انها تبدأ حملة تسويقية وتعمل إعلانات بتفكر بشكل تقليدي وهو أنها تلجأ للإعلانات سواء كانت أوفلاين أو اعلانات فيسبوك ومش بيفكروا في أي بديل تاني على الرغم من وجود بدايل كتير وبتحقق نتائج هايلة زي اعلانات جوجل.

 

ليه أعلانات جوجل ادز " Google Ads " مهم لأى شركة إنها تستخدمها.

 

1- اعلانات جوجل أدز أسرع من الـ SEO.

من ضمن الفوائد إللي اعلانات جوجل أدز " Google Ads " بتتميز بيها عن غيرها هي "سرعة النتائج" انت بمجرد ما بتشغل الحملة نتائجها بتظهر بسرعة على عكس شغل الـ SEO إللي نتائجه بتظهر بعد وقت طويل.

2- زيادة انتشار البيزنس بتاعك.

ظهور اعلانك في أول صفحة من محركات البحث مش بس بيزود الترافيك الخاص بموقعك لا ده كمان من الطرق الفعالة اللى بتزود معرفة الأشخاص بعلامتك التجارية وكمان بيزود الثقة في البراند بتاعك، والدليل على كده إن في سنة من السنين اشتركت Google مع شركة Ipsos لعمل دراسة عن 12 قطاع من قطاعات بيع السيارات تم اكتشاف أن الإعلانات على شبكة البحث بترفع مستوى الوعي عند المستخدمين بمتوسط يبلغ 6.6٪.

3- الوصول للعملاء عن طريق الـ Gmail.

مش كل الشركات عندها ثقافة التسويق عبر الإيميل ومعظم الشركات مش بتخليه ضمن الاستراتيجة الخاصة بيهم بالرغم من فعاليته، لكن من خلال اعلانات جوجل ممكن نوصل للمزيد من العملاء المحتملين من خلال البريد الوارد Gmail.

4- إعادة الإستهداف.

من خلال إعلانات جوجل أدز " Google Ads " هتقدر تعيد استهداف العملاء إللي زاروا موقعك مرة تانية بكل سهولة، وحاول وانت بتستخدم الـ Remarketing في الإعلانات انك تضيف حاجة جديدة تشد عملائك زي إنك تقدملهم عروض.

5- قياس أداء الحملة.

من خلال اعلانات جوجل أدز " Google Ads " بتعرف نتائج مفصلة زي:

1- عدد إللي شافوا إعلانك.

2- عدد إللي تفاعلوا مع إعلانك.

3- عدد اللي زاروا الويب سايت من خلال إعلان جوجل.

4- الكلمة الرئيس