FB Instagram Twitter Youtube Linkedin
  • المدونة
  • علوم إدارة
  • 7 مميزات لو لاقتها في شركة.. ماتسيبهاش
article

7 مميزات لو لاقتها في شركة.. ماتسيبهاش

August 21, 2022    

زى ما في صفات لازم تكون متوفرة فيك عشان تقدم في وظيفة معينة، في كمان صفات ومزايا لازم تتأكد انها متوفرة في الشركة اللى رايح تقدم فيه، صحيح الراتب مهم والتأمينات مهمة، لكن تخيل انك تكون فى مكان ما بيقدرش شغلك، بتبذل مجهود محدش ملاحظة، مفيش ملامح واضحة لمستقبلك داخل الشركة، محيط عمل غير مريح نفسياً،مفيش تقييم ،مفيش تحفيز، مفيش أهداف أو رؤية محددة للشركة. 

هل ده مكان ممكن تستمر فيه لمدة طويلة؟ 

وفقاً لموقع التوظيف العالمى Glassdoor.com، بناء على فحصه لملايين المراجعات من الموظفين سواء اللى بيشتغلوا حالياً او المتقاعدين، تم تحديد قائمة بأفضل أماكن العمل لعام 2019، واللى منهم كالعادة شركات زى لينكد إن ،جوجل ، أدوبي Adobe ،فيسبوك ،مايكروسوفت، وقائمة طويلة بتضم اكتر من 100 شركة، واللى يهمنا هنا أن الموقع حدد أهم 5 صفات مشتركة بين الشركات دى، واحنا هنضيف عليهم 2 كمان وهنقولك أهم 7 صفات لازم تبحث عنها فى شركتك القادمة:

1- الهدف والرؤية:
حاول دايماً تكون في شركة عندها هدف بتسعى للوصول إليه إلى جانب النجاح المالي وتحقيق الأرباح، عندها رغبة في التطوير رغبة في توفير منتجات أو خدمات بجودة عالية، رغبة في الوصول لمكانة أفضل، لأن الشركة اللى عندها هدف هيكون عندها رؤية واضحة وخطط بتحققها وده هيشجع الموظفين على العمل بجدية أكبر وهيخليهم دايما يحسوا بالنجاح مع كل إنجاز أو خطوة جديدة بتحصل في الشركة. 

2- وجود نمو وظيفي: 
قبل ما تقدم في أي وظيفة سواء كنت خريج جديد أو بقالك اكتر من سنة بتشتغل لازم تسأل نفسك هل في مجال للتطوير والنمو داخل الشركة دي ولا هتفضل فى نفس الوظيفة وبتعمل نفس الحاجات سنة واتنين من غير اى تغيير او ترقية؟ 

لأنه مش كفاية انك تكون بتشتغل فى وظيفة معقولة وبتاخد مرتب كويس، لازم كمان تفكر في المهارات والخبرات اللى هتكتسبها من الشغل ده، لازم تكون عارف إيه اللى مستنيك بعدين، هل هتفضل فى نفس الوظيفة ولا ممكن تترقى وتكون فى منصب أعلى. 

الحالة الوحيدة اللي ممكن متركزش فيها مع النمو الوظيفى انك تكون رايح الشغل ده وانت عارف انك عايز خبرة فقط وهتقعد فيه سنة او سنتين بالكتير و هتروح مكان تانى.

3- التقييم: 
وجود فرصة للتقييم ومعرفة نقاط القوة والضعف عنصر مهم وضروري لازم تلتفت ليه أثناء بحثك عن عمل، لازم تسأل هل هيكون فى مدير يقيم شغلك ويوجهك لاكتشاف نقاط الضعف اللى عندك؟، لأن وجود التقييم هيساعدك تعرف الإيجابيات وتطورها وتعرف السلبيات وتعالجها وتحسنها، هيزود حماسك للعمل ويرفع من روحك المعنوية ويوطد العلاقة ما بينك وبين مديرك 

4- التدريب: 
عشان تكون موظف ناجح لازم تفضل تتعلم وتتطور باستمرار، عشان كده مهم انك تعرف هل الشركة دى هتكون داعم لتطوير حياتك المهنية ولا لا؟ هتساعدك على تنمية مهاراتك وخبراتك؟، هل الشركة بتوفر فرص تدريبية لتطوير الموظفين ؟، هل هتتحمل تكلفة اى كورسات وتدريبات انت حابب تاخدها (فى إطار وظيفتك)؟ 

5- القيم وثقافة الشركة: 
واحدة من أهم النقاط اللى لازم تهتم بيها وانت بتدور على شغل، هل قيم الشركة اللى هتقدم فيها تتوافق مع قيمك وثقافتك ولا مختلفة عنها؟ هل مفاهيم زى النزاهة والمساواة والصدق والاحترام فى التعامل تمثل قيم الشركة الأساسية؟ انت بتقعد فى شغل اكتر ما بتقعد في البيت، فلازم تكون البيئة المحيطة بيك فى العمل شبهك أو على الأقل قادر تتكيف معاها، لازم الأشخاص المحيطين بيك يكونوا ناجحين وبيدعموا نجاح الآخرين، لأن نجاحك فى العمل بيعتمد بشكل كبير على الاشخاص اللى بتشتغل معاهم 

6- تقدير الموظفين: 
معظم الشركات الناجحة بيكون عندها برامج لتحفيز ومكافأة الموظفين زى الإعلان عن الموظف المثالي بشكل شهري، تسليم شهادات تقدير، حوافز نقدية، هدايا وغيره، وده لأن كل الدراسات بتأكد أن الاعتراف بمجهود الموظفين وتقديرهم ومكافأتهم بيخلى الموظفين أكثر إنتاجية وأكثر ولاء للشركة. 

عشان كده شعورك بالتقدير شئ مهم وأساسي لدعم حياتك المهنية واستمرارك فى العمل، والتقدير مش بيقتصر على وجود ملاحظات ايجابية أو زيادة في المرتب، التقدير كمان في الاستماع للموظفين وإشراكهم في اتخاذ القرارات المهمة.

7- تشجيع العمل الجماعي: 
مكان العمل الأفضل هو اللى بيدعم ثقافة العمل الجماعي، من خلال إشراك الموظفين في برامج وأنشطة مختلفة لتحقيق التواصل ما بينهم بشكل فعال ومناقشة أفكارهم ووجهات نظرهم المختلفة والوصول لنتائج ايجابية، بيحاول دايما يخليك تحس أنك جزء من الفريق وأن كل فرد دوره مهم ولا يمكن الاستغناء عنه، وده لأن العمل الجماعى ضرورى لوجود بيئة عمل صحية وبالتالي نجاح الشركة 

واخيراً، لو انت في طريقك للانضمام لشركة جديدة، حاول تتواصل مع موظفين بيشتغلوا في الشركة بالفعل او كانوا بيشتغلوا فيها، عن طريق وسائل التواصل الأجتماعى او لينكد إن، واعرف كل التفاصيل المتاحه واسأل هل الصفات الـ 7 اللى ذكرناهم فوق متوفره أو متوفر حتى جزء منها ولا لأ، وممكن كمان تبحث عن أي ريفيوهات موجودة على الانترنت عن الشركة، أو تروح وتجرب بنفسك فى اول 3 شهور وبعدين تقرر إذا كنت هتقدر تستمر معاهم أو لا.
 
 

 


مقالات مشابهة

المزيد

الأكثر قراءة

المزيد
السلامة والصحة المهنية: مفهومها وأهم 4 استراتيجيات فيها
السلامة والصحة المهنية: مفهومها وأهم 4 استراتيجيات فيها

إجراءات الأمن والسلامة والصحة المهنية من الأساسيات

أنواع الشركات التجارية في القانون المصري: 3 أنواع رئيسية و6 فرعية
أنواع الشركات التجارية في القانون المصري: 3 أنواع رئيسية و6 فرعية

نظرًا لكثرة أنواع الشركات التجارية في القانون المصري

صفات المدير الناجح: 20 مهارة لا يجب إهمالها
صفات المدير الناجح: 20 مهارة لا يجب إهمالها

يعد المدير هو رأس العملية الإدارية ودفة الميزان لنجاح

الهيكل التنظيمي والوصف الوظيفي: الخصائص والأهمية 
الهيكل التنظيمي والوصف الوظيفي: الخصائص والأهمية 

تعد عملية إدارة الأعمال عملية معقدة ومتشابكة الأطراف؛

خصائص شركات التضامن
خصائص شركات التضامن

شركات التضامن هي إحدى أنواع شركات الأشخاص، وهي

تعرف على أهم التحديات التي تواجه الموارد البشرية وآلية التغلب عليها
تعرف على أهم التحديات التي تواجه الموارد البشرية وآلية التغلب عليها

تعتبر إدارة الموارد البشرية من أصعب أنواع الإدارات

كيفية إعداد شيت حسابات بسيط للمشاريع الصغيرة والمتوسطة؟
كيفية إعداد شيت حسابات بسيط للمشاريع الصغيرة والمتوسطة؟

تكمن أكبر مشاكل أصحاب المشاريع الصغيرة والمتوسطة هو

كل ما ترغب في معرفته عن مزايا وعيوب شركات الـ  Outsourcing
كل ما ترغب في معرفته عن مزايا وعيوب شركات الـ  Outsourcing

تتغير أنماط العمل في وقتنا الحالي بحيث لم يعد من