FB Instagram Twitter Youtube Linkedin أسباب زيادة انتاج الموظفين | أكاديمية اعمل بيزنس
 
الرجوع الى المدونة

أسباب زيادة انتاج الموظفين

أسباب زيادة انتاج الموظفين

لو إنت مدير أو صاحب شركة، أكيد هيبقى هدف أساسي من أهدافك إن معدل إنتاج الموظفين عندك يزيد، طيب خليني أقولك على حاجة .. عايز فعلا تزّود إنتاجية الموظفين في شركتك؟ سيبهم ينامو!!

أيوه زي ما قريتو كده بالظبط، سيب الموظفين بتوعك ينامو، إنتاجهم هيعلى وإبداعهم هيزيد وهيتقنوا شغلهم بشكل أفضل بكتير مما تتوقع.

دراسات كتير قوي في السنوات إلي فاتت أثبتت إن النوم لعدد ساعات كافي يوميا بيرفع معدل إنتاج الموظف، ومش بس كده، ده كمان الدراسات الأحدث أثبتت إن نوم الموظف في مكان عمله لفترة قصيرة بيزود إنتاجيته وحسه الإبداعي وإتقانه لشغله.

يعني هنلاقي مثلا دراسة عملتها جامعة كاليفورنيا بتقول إن النوم في الشغل ليه تأثير إيجابي على كفاءة الموظف وقدرته على حل المشكلات المختلفة إلي بتواجهه في يوم العمل، وكمان زيادة قدرته على الإبداع.

الدراسة ديه توصلت لنتايجها بتجربة اتعملت على 40 شخص أعمارهم ما بين 18-50 سنة، كلهم ناموا كويس على مدار 3 أيام قبل بداية التجربة، وبدأوا يشتغلوا ويعملوا اختبارات نفسية بتتطلب منهم، وفي نص الوقت جزء من المجموعة سُمح ليهم يناموا ساعة، ويرجعوا يكملوا، والباقي كملوا من غير نوم.

النتائج أثبتت إن المجموعة إلي نامت ساعة، انخفض التوتر عندها بشكل ملحوظ مقارنة بالمجموعة التانية، وكمان تركيزهم كان أعلى، وإصرارهم على حل المسائل والمشكلات إلي اتعرضت عليهم كان أقوى من المجموعة التانية.

ووضحت الدراسة كمان إن النوم في مكان العمل مش لازم يكون فترة طويلة، وإن 15 دقيقة نوم كفيلة إنها تخلي الموظف مركز وتفكيره إيجابي وإرادته قوية في مواجهة المشاكل والتحديات إلي بتواجه في الشغل.

طيب خليني أقولكوا في نقاط مختصرة كده إيه فوايد النوم الجيد وتأثير قلة النوم على معدل إنتاجية أي موظف، عشان الصورة تبقى أوضح لينا كلنا:

- النوم أقل من 5 ساعات يوميا أو أكتر من 10 ساعات بيعرض الموظف لعديد من الأمراض الصحية والنفسية كمان.

- النوم لعدد ساعات كافية بيرفع من نسبة الإبداع والابتكار عند الموظف، لأنه بيدي المخ الراحة إلي هو محتاجها عشان يشتغل بكامل طاقته.

- قلة ساعات النوم ليها تأثير مباشر على تراجع معدل إنتاجية الموظف، وكمان على المدة الزمنية إلي بيستغرقها للانتهاء من المهمة الواحدة.

- دراسة أمريكية اتنشرت نتائجها 2011 أثبتت إن النوم بيساعد على "زيادة مساحة الذاكرة في الدماغ" يعني النوم بيخليك تفتكر وتخزن معلومات بشكل أكتر كفاءة، بالذات في المهن إلي بتحتاج حسابات كتير.
- زي ما أثبتت دراسات كتير في الفترة الأخيرة، فالنوم الجيد بيساعد الموظف إنه يتغلب على أي توتر ممكن يحس بيه لما تواجه مشاكل طارئة أو تحديات في شغله.

- قلة النوم بتخلي الموظف متوتر وعصبي، وأكثر عرضة للخطأ في عمله، والتعرض للإصابات.

وعشان نقدر ناخد كل الإيجابيات إلي اتكلمنا عنها، ونتجنب تماما أي تأثير سلبي لقلة النوم على شغلنا، خلينا نحاول على قد ما نقدر نطبق النصايح ديه:

1- ماتقللش أبدا ساعات نومك، ممكن تأجل أو تلغي أي حاجة من برنامج يومك، لكن ماتجيش أبدا على ساعات النوم.

2- قدر الإمكان ثبت ساعة محددة لمعاد النوم بليل والصحيان الصبح، ده هيساعدك تنظم نومك وتتجنب الأرق، وتبقى قادر تركز في شغلك تاني يوم.

3- اظبط المنبه بتاعك على آخر وقت ممكن تصحى فيه وتلحق شغلك، ماتصحاش بدري قوي قبل معاد نزولك، لأن نمط الحياة في مصر بشكل عام وزحمة الشوارع بتخلينا كتير نتأخر في معاد النوم بليل غصب عننا، فنحاول نعوض ده بتأخير الصحيان الصبح قدر المستطاع.

4- الفطار الجيد مع النوم الكفاية بيساعدوك على التركيز والإنتاج في الشغل، خلي فطارك صحي غني بالحبوب الكاملة والبروتين، وقلل السكريات إلي فيه.

5- عشان تقدر تعيش حياة طبيعية وتنام نوم عميق وصحي، لازم تكون حريص قدر الإمكان إنك ماتضيعش ساعات النهار كلها من غير ما تخرج في الشارع وتشوف الشمس، احرص على إنك تخرج في النهار وتمشي في الشارع، ولو ساعات شغلك طويلة والنهار بيروح عليك، حاول وقت البريك بتاعك تنزل الشارع تاكل أو تتمشى شوية.

6- احرص على ممارسة الرياضة باستمرار.

إلي بنقوله في بوست النهاردة مش اختراع، أو افتراض خيالي من عندنا، ديه دراسات علمية مثبتة، وبالفعل فيه شركات عالمية كتير بتطبق ده عندها زي جوجل وسامسونج، وبيسمحوا للموظفين عندهم ياخدوا قيلولة في مكاتبهم، عشان كده لازم الشركات عندنا تركز في ده، يعني على أقل تقدير تراعي إن مواعيد العمل تسهل على الموظفين قدر الإمكان إنهم يناموا ساعات كافية كل يوم، وطبعا مافيش أي مشكلة إنهم يطبقوا استراتيجية القيلولة في مكان الشغل.

إنتو بقى لو تعرفوا أي شركة أو اشتغلتوا مع أي مدير في مصر بيطبق النظام ده.. نحب تشاركونا وتحكولنا عن التجربة ديه 
 

 

شارك المقال :