FB Instagram Twitter Youtube Linkedin
  • المدونة
  • خبرات ومواقف شخصية
  • إزاي تتعامل مع زميلك الفضولي!؟
article

إزاي تتعامل مع زميلك الفضولي!؟

August 21, 2022    

محموووووود انت نمت يا حبيبي؟؟؟ مين مننا ميعرفش الجملة الشهيرة دي اللي خيرية أحمد كانت بتقولها لفؤاد المهندس في فيلم "عريس مراتي"، لو فاكرين الجملة فأكيد هتعرفوا إن كان بعدها لازم تقوله أخبار جارهم اللي قاعدة تتصنت عليه طول النهار والليل، فؤاد المهندس في الفيلم كان بيحاول يسكتها بأي طريقة بس لا كان خنق نافع ولا كهربا نافعة، طب لو زميلك في الشغل كان شبه خيرية أحمد كده يا ترى تتعامل معاه ازاي؟؟

 

الزميل الفضولي اللي عايز يعرف كل حاجة بتعملها وهتعملها في حياتك الشخصية أو المهنية بقى موجود في حياة كتير مننا، والكلام معاه بتحس إنه تحقيق، ولو معرفش حاجة منك هايروح يسأل زمايلك عليك، أما الغنيمة الكبرى بالنسباله بتبقى لما تجيلك رسالة على موبايلك فتلاقي عينه سبقت سرعة الضوء وشافها قبل منك، ولو ارتكبت الغلطة الكبرى وبقى فريند عندك على السوشيال ميديا هتلاقيه قاعد مراقب كل حاجة: عملت لمين كومنت ومين لايك وأعوذ بالله عملت لمين love!
لو بتعاني في شغلك من وجود الزميل ده ومش عارف تعمل إيه معاه، فاحنا فالبوست ده هنحاول نقولك على شوية طرق تقدر تتعامل بيها مع أسئلة الزميل الفضولي ده، وتمنع بيها أي تدخل في حياتك:

• قّفل الحوار أول ما تحس إنك مش مرتاح: الشغل يعتبر بيئة سهلة تقدر من خلالها تتجنب أي حوار انت مش حابه، وده لأن عندك دايما خيار إنك مشغول وفي مهام لازم تعملها، فلو اتسألت سؤال مش حابب ترد عليه قوله معلش لازم أمشي عشان في تاسك لازم يخلص دلوقتي، ولو هو عارف تاسكاتك قوله في مكالمة مهمة لازم اعملها.

• رد عليه السؤال بسؤال زيه: الطريقة دي بتبقى حلوة جدا خاصة لو مش حابب تبين إنك مش عايز تتكلم في الموضوع، فلو زميلك ده سألك سؤال فضولي قوله مش متأكد أو معرفش، وبعدين عيد عليه نفس السؤال اللي سألهولك.

• اقلبها هزار: في أي مرة زميلك ده يحاول يسألك سؤال غريب أو محرج، ممكن ترد عليه بتعليق ساخر وتقلبها هزار ودي طريقة هتمنعه يتمادى أكتر في السؤال، مثلا لو جه قالك أنت بتقبض كام؟ قوله والله مهما ادوني مش هيكون قد قدراتي الخارقة

• غّير الموضوع: لو اتسألت ومش حابب تجاوب، غير الموضوع واسأل زميلك عن حاجة تانية خالص،، فمثلا لو لقيته بيقولك هو انت متعرفش زميلنا فلان الفلاني ده متجوزش ليه لغاية دلوقتي، قوله والله معرفش واسأله يا ترى إيه الأفلام الحلوة اللي موجودة في السينما دلوقتي.

• قوله بصراحة إنك مش حابب تتكلم: غالبا الطريقة المباشرة بتكون أكتر طريقة فّعالة خاصة لو كنت بتتعامل مع حد زنان، فلو اتسألت سؤال غير مريح بالنسبالك، أحسن حاجة تقولها هي إنك مش حابب تتكلم في الموضوع ده وخلي لهجتك عادية عشان اللي قدامك ميحسش بالإهانة.

كل دي طرق تقدر تتعامل بيها مع الأسئلة الفضولية، وتعالى دلوقتي أقولك إزاي تحط حدود تمنع بيها الحوار مع شخص فضولي من الأساس:

• بين إنك مش فاضي: وبالتالي هو مش هيحاول يجي يكلمك أصلا، على سبيل المثال حط السماعة على ودنك وخليه يفكر إنك مش عارف تسمع هو بيقول ايه ولو أصر على الكلام قوله إنك مشغول حاليا.

• بلوك بلوك بلوك: السوشيال ميديا تعتبر مادة خصبة لمعلومات شخصية كتير عنك، فحاول إنك تبعد الزميل الفضولي عنها بإنك تخليها برايفت، ولو مش حابب تعمله بلوك ففي وسائل كتير تقدر تمنع عنه البوستات أو المعلومات اللي انت بتحطها.

• فرق بين الفضولي وبين اللي بيحاول يعمق علاقته بيك: أحيانا في بعض الناس بتسأل أسئلة شخصية في محاولة إنه يكون صديقك مثلا، فلو كان سياق أسئلته بيدل على إنه عايز يتعرف عليك ممكن تجاوب بتفاصيل بسيطة، بس لو الشخص ده معروف عنه إنه رغاي وبيحب النميمة فحط مسافة بينك وبينه فورا.

 

• متخليهمش يقربوا من حاجتك الشخصية: لو لمحت أي موظف معاك بيحاول يتلصص على حاجتك الشخصية سواء كان تليفونك أو الكمبيوتر بتاعك أو ايميلك وملفاتك، فلازم أولا تكون هادي عشان الموضوع ميكبرش وقوله إن لو ده اتكرر مرة تانية هاتضطر تبلغ المدير والإتش أر.
في الآخر مكان العمل لازم يكون مكان مريح ليك، وعشان كده متسمحش لأي حد إنه يحوله لحاجة غير كده، واحنا بننصحك تطبق النصايح دي يمكن تقدر تعمل اللي فؤاد المهندس معرفش يعمله.


مقالات مشابهة

المزيد
اترفدت من خمس سنين
اترفدت من خمس سنين

  كنت امبارح مع مجموعة من الأصدقاء بنتكلم وبنحاول

احذر.. مرتبك الأول هو الأخير
احذر.. مرتبك الأول هو الأخير

في الوقت اللي عرض العمل الأول بيحمل ذكريات سعيدة عند

من الإنبوكس.. اترفدت مرتين - تفتكر هعرف ألاقي شغل تاني؟
من الإنبوكس.. اترفدت مرتين - تفتكر هعرف ألاقي شغل تاني؟

رسالة من الإنبوكس:    اشتغلت 15 سنة تقريبا، ما

علامات تعرفك إنك قربت تترفد!
علامات تعرفك إنك قربت تترفد!

للأسف تجربة إنك تترفد أو تتسرح من شغلك بتبقى تجربة

الأكثر قراءة

المزيد
ادخر بذكاء: تعرف على أفضل طرق استثمار المدخرات الشخصية 
ادخر بذكاء: تعرف على أفضل طرق استثمار المدخرات الشخصية 

لم يعد الراتب الشخصي كافيًا ليغطي تكاليف المعيشة، ومع

كيف تصطاد الموظف العصفورة
كيف تصطاد الموظف العصفورة

الموظف العصفورة هو نوع من الموظفين تكاد أي بيئة عمل لا

دليلك المختصر للوظائف والدورات المطلوبة في سوق العمل 2023
دليلك المختصر للوظائف والدورات المطلوبة في سوق العمل 2023

يمر سوق العمل بالعديد من التقلبات المزلزلة، فبين ليلة

لماذا يستقيل أفضل الموظفين؟ 
لماذا يستقيل أفضل الموظفين؟ 

شركات كتير بتواجه نفس المشكلة وبشكل متكرر، وهي إن

إزاي تتعامل مع مديرك البطيخه!
إزاي تتعامل مع مديرك البطيخه!

إزاي تتعامل مع مديرك البطيخه! جربت تتعامل مع مدير

المنافسة الشرسة لما تكون شريفة
المنافسة الشرسة لما تكون شريفة

بمناسبة المنافسة الشرسة لما تكون شريفة .... فى سنة 2007

ما هي اسباب الرفض في الوظيفة الجديدة
ما هي اسباب الرفض في الوظيفة الجديدة

"عزيزي أحمد، يؤسفنا أن نخبرك بأنه لم يقع اختيارك في

اللي بيدير الفلوس اهم من الفلوس
اللي بيدير الفلوس اهم من الفلوس

يوم السبت اللى فات اللى هو أجازة طبعاً كنت عايز أشترى

أهم أسباب عدم حضور المرشح للمقابلة الشخصية
أهم أسباب عدم حضور المرشح للمقابلة الشخصية

واحد صاحبي عنده شركة صغيرة بتستورد أجهزة كهربائية