FB Instagram Twitter Youtube Linkedin إزاي تطلب زيادة في المرتب؟ | أكاديمية اعمل بيزنس
 
الرجوع الى المدونة

إزاي تطلب زيادة في المرتب؟

إزاي تطلب زيادة في المرتب؟

الطريقة المثالية لطلب زيادة المرتب

 

"الموظف: صباح الخير كنت عايز أتكلم مع حضرتك في موضوع مهم.

المدير: اتفضل.

الموظف: بقالي فترة بشتغل في الشركة وأثبت نفسي وخدت خبرة كبيرة، وبقيتوا بتعتمدوا عليه بشكل أساسي، أنا شايف إني أستحق إن مرتبي يزيد.

المدير: صعب، مش دلوقتي، إنت لسه محتاج تتعلم حاجات كتير قبل ما تطلب زيادة المرتب بتاعك."

.........................

السيناريو ده تقريبا ما فيش حد بيشتغل مامرش بيه في فترة من حياته، لكن المشكلة هنا مش قصة إنت تستحق الزيادة فعلا ولا لأ، لأن ده مش موضوعنا، إحنا هنتكلم في بوست النهاردة عن الموظف المجتهد إلي يستحق فعلا زيادة مرتبه، وإزاي بقى يقدر يطلب الزيادة ديه بالطريقة المثالية إلي تخليه ياخد إلي هو عايزه وإلي هو يستحقه:

 

1- اعرض أهدافك واطلب تقييم مديرك:

لو إنت في نفس منصبك أو شغلك لمدة 6 شهور أو أكتر، اقعد قاعدة ودية مع مديرك، كلمه عن شغلك وعن أهدافك في الفترة الجاية، وعايز تتعلم إيه وتتقدم في شغلك إزاي.

ماتكتفيش إنك تعرض إلي عندك، اطلب كمان من مديرك يقّيم أدائك وشغلك، واسأله عن نصايحه ليك في الحاجات إلي هتخليك أحسن، وشوف هو محتاج منك تتعلم أو تطور نفسك في إيه؟ .. ونفذ إلي قالوا مديرك بالظبط.

 

2. اتحّمل مسئوليات زيادة في الشغل:

الأول.. اتمكن كويس قوي من الشغل والمسئوليات بتاعتك دلوقتي، وبعدين إبدأ حل المشكلات وساهم في الدور إلي عايز تتحمله في المستقبل، ومرتبك يزيد عشانه، وعشان تقدر تعمل ده لازم تدير وقتك صح وتخطط ليه كويس قوي.

 

3- اعرض إنجازاتك باستمرار:

سّبق انت.. بشكل بسيط ومن غير مبالغة استغل الفرص وبّين إنجازاتك في الشغل، عشان لما يجي الوقت إلي هتطلب فيه الزيادة في مرتبك، مديرك هيبقى بالفعل جواه القناعة إنك تستحق، والقناعة ديه هتكون اترسخت جواه مع الوقت عشان كل شوية يظهر قدامه إنجاز من إنجازاتك في الشغل.

 

4- ركز على سبب استحقاقك للزيادة، مش سبب احتياجك ليها:

قبل ما تقنع رئيسك إنك تستحق الزيادة، لازم إنت من جواك تبقى مقتنع إنك تستاهلها بجد، ولما تبقى مصدق ده هتلاقي نفسك وإنت بتطلب الزيادة بتتكلم عن أسباب إنك تستاهل الزيادة، مش أسباب إنك محتاج لفلوس زيادة في حياتك بشكل عام عشان الدنيا غليت والمصاريف بقت كتير.

يعني طلبك للزيادة يبقى عشان أدائك مش عشان احتياجك للفلوس.

 

5- توّقع مديرك هيسألك عن إيه، واتدرب على الإجابات:

اقعد مع نفسك واتخيل إنك بتطلب من مديرك الزيادة في المرتب، وتخيل ممكن يقولك إيه ويسألك عن إيه في شغلك وإنجازاتك، واتدرب على الإجابات إلي هترد بيها.

هتلاقي إنك ساعة المناقشة الفعلية مع المدير هتتكلم بشكل أفضل وبسلاسة نتيجة التدريب إلي عملته.

 

6- ادرس سوق التخصص بتاعك عشان تحدد الزيادة بدقة:

ما ينفعش تروح تطلب من مديرك زيادة المرتب، وتحدد الرقم جزافا كده، لأنك في الحالة ديه يا إما هتبالغ في الرقم وأكيد طلبك هيترفض وقتها، أو هتطلب رقم قليل وساعتها هتبقى أخدت أقل من حقك.

قبل ما تحدد الزيادة إلي إنت عايزها تبقى سألت ودرست سوق العمل الخاص بالتخصص بتاعك، وعرفت متوسط مرتب حد في سنك وخبرتك قد إيه.

 

7- اتكلم عن خططك المستقبلية:

وانت بتطلب الزيادة وضّح لمديرك خططك المستقلبية، واشرح هتقدر تساهم بإيه وتطور الشغل إزاي، وإيه المسئوليات الإضافية إلي إنت مستعد تتحملها في المستقبل.

 

8- أسلوب الطلب:

رتب كلامك وإنت بتطلب الزيادة، خليك هادي ونبرتك صوتك مش عالية، ابدأ بكلام إيجابي عن المدير والشركة، وبعدين اعرض الطلب بتاعك.

في النهاية لازم تكون مستعد تسمع كلمة " لأ" كرد على طلبك بزيادة المرتب بتاعك، والأهم إنك ماتعتبرش ده نهاية لمفاوضاتك.

لو طلبك اترفض اطلب تقييم أداء ليك، مع الاتفاق على مدة معينة وأهداف محدودة مطلوب تنجح في تحقيقها، وبعد ما تعمل ده وتحقق المطلوب منك هيكون جه معاد الجولة التانية من المفاوضات.

شارك المقال :