FB Instagram Twitter Youtube Linkedin
  • المدونة
  • مقالات إعمل بيزنس
  • الريفيوهات السلبية .. نصايح وحلول
article

الريفيوهات السلبية .. نصايح وحلول

November 10, 2022    

سواء كنت شركة ليها اسم في السوق أو لسه مشروع جديد فتواجدك بصفحة ليك على صفحات السوشيال ميديا ده لازم يخليك دايما متوقع أن في وسط النجاحات والتعليقات الإيجابية اللي مشروعك هيحققها، هيجيلك برده تعليقات سلبية من عدد من العملاء بتوعك، ساعتها ممكن تعمل إيه وترد عليهم وتحاول تعيد ثقتهم فالشركة بتاعتك إزاي؟

الإنترنت وخاصة وسائل التواصل الاجتماعي أتاحت لكل شخص فرصة أنه يقدر يظهر صوته وردود أفعاله على أي خدمة أو منتج بيتقدم له سواء كان رد الفعل ده إيجابي أو سلبي، وردود أفعال العملاء ممكن تحولها إلى شهادة بجدارة منتجك، في عام 2014 كان 81 % من المستهلكين بيقوموا بالبحث على الإنترنت عن المنتجات قبل ما يشتروها عشان كده أنت يهمك جدا أنك تتلقى ردود أفعال إيجابية.

وردود الأفعال ليها تأثير قوي على البراند بتاعك ممكن يعلي أو يقلل من اللي أنت بتقدمه 85% من الناس بيثقوا في ردود الأفعال على الإنترنت كما لو كانت اقتراحات شخصية من شخص يعرفوه، والمستهلكين بيقروا ما يعادل سبع ريفيوهات عن البيزنس بتاعك قبل ما يقرروا يثقوا فيك.

ومن المهم جدا كصاحب بيزنس أنك ترد على أي تعليق سلبي على أي خدمة أنت بتقدمها حتى لو كان تعليق واحد من وسط عشر تعليقات إيجابية، لأنك لو مردتش الناس ممكن تعتقد أن الريفيو ده صحيح بنسبة 100% وأنك محرج من الرد عليه، أو أنك مش مهتم بالمستهلكين بتوعك لأنك محاولتش تساعد شخص مر بتجربة سيئة عندك.

ردك على التعليقات السيئة ممكن أنه يعيد ثقة العميل فيك لو تم بطريقة صحيحة قدمت فيها حل للمشكلة لأن من بين كل شخص كتب تعليق سلبي عنك فبيبقى في حوالي 26 شخص تاني مر بنفس المشكلة بس معبرش عنها عشان كده الردود السلبية دي لازم تعتبرها ميزة بتديك الفرصة ترجع بيها 26 شخص كان ممكن ميستخدموش المنتج بتاعك مرة تانية.

ودي مجموعة من النصايح اللي ممكن تساعدك أنك ترد بطريقة احترافية تكسب بيها ثقة العميل بتاعك مرة تانية:

• أول حاجه متاخدش التعليق السلبي ده بشكل شخصي لأنه مش قاصدك أنت، فالعميل بيعبر عن التجربة السلبية اللي مر بيها عندك زي ما هيعبر عن أي تجربة سلبية في أي مكان تاني.

• حاول أنك ترد على الريفيوهات بشكل سريع وخاصة في حالة لو كان التعليق سلبي لأنك بالطريقة دي هتُشعر العميل أنك مهتم ومنتبه للي بيكتبه وبيعبر عنه.

• ابدأ في ردك باسم الشخص وأذكر أنك شاكر ليه على أنه خصص من وقته عشان يحكي تجربته ومتأسف أنه مر بالتجربة السيئة، فالاعتذار البسيط ده هيحول العميل الغاضب لشخص وفي للمنتج بتاعك من خلال محاولتك لتحسين تجربته معاك.

• لازم تكون صبور ومتفهم للعميل والتجربة اللي مر بيها وتحاول تحط نفسك مكانه ومن هنا هتقدر تفهم سبب احباطه وتحاول تحط حلول تحسن من تجربته معاك.

• متحاولش تدور على أعذار فبدل من أنك تحاول تبعد اللوم عنك أو تحط اللوم مثلا على أنك ترد وتقول إن " اليوم ده كان في نقص في الموظفين" أو "أنه كان يوم شغل مزدحم على غير المعتاد " فمن الأفضل أنك تقول" أن ده مش طبيعتنا كمكان أن يحصل كده وهنحاول نصلح الأمور "

• ركز على نقاط قوتك والإيجابيات اللي بتتمتع بيها وأنك بتتمتع بسمعة في السوق ومش من المعتاد ان العملاء بتوعك يمروا بالتجربة دي.

• حاول أنك تحل المشكلة وبغض النظر عن مين غلط ومين صح حتى لو كان الحل ده هيكلفك مادياً بس فالمقابل أنت هتحتفظ بولاء العميل ليك، يعني لو كانت المشكلة في منتج اشتراه العميل حاول أنك تعرض عليه أنك تسترجعه والعميل يستبدله بواحد تاني، ولو كانت المشكلة حصلت في المطعم بتاعك اعرض عليهم استرجاع المبلغ اللي دفعوه أو أن المطعم يوفرلهم غداء مجاني لفردين مثلاً.

• اتناقش في التفاصيل مع العميل بشكل خاص ووفرلهم رقم للاتصال يتكلموا في أكتر عن المشكلة اللي واجهتهم والطريقة اللي هتحل بيها المشكلة لأن في حالة أنك لو مثلا هترجع الفلوس للعميل هتبقى محتاج ضمان منه أن الموقف ده فعلاً حصل زي أنه يكون معاه الفاتورة مثلاً.

• متحاولش تحط اسم الشركة أو المكان في ردك عشان متظهرش في محركات البحث وعشان متفضلش التجربة السيئة دي ملازمة لاسم شركتك.

العميل مش منتظر طول الوقت أن كل حاجة تكون ماشية صح بس الاختبار ليك كصاحب بيزنس هو إيه اللي ممكن تعمله في حالة لو الأمور مشيت في اتجاه غلط .. حاول متكنش دفاعي ويكون ردك مختصر قدر الإمكان وتكون بتقدم فيه الحل اللي يخليك تحتفظ بالعميل بتاعك وتستعيد ثقته فيك مرة تانية.

خصم 50% عند الإشتراك في أكاديمية إعمل بيزنس


مقالات مشابهة

المزيد
واتسآب وسناب شات وسكايب.. إزاي بيكسبوا فلوس؟
واتسآب وسناب شات وسكايب.. إزاي بيكسبوا فلوس؟

معظم الناس عندها مجموعة تطبيقات على موبيلاتها

الأكثر قراءة

المزيد
التعليم في الصغر كالنقش على الحجر
التعليم في الصغر كالنقش على الحجر

طول الوقت كنا بنسمع من أهلنا مقولة بتقول “التعليم

إزاي استفيد من
إزاي استفيد من "فيسبوك ماركت بليس" marketplace؟

"فيس بوك ماركت بليس" "Facebook Marketplace".. فكرة عملت ضجة كبيرة

أكتر 5 مهارات مطلوبة في سوق العمل بقوة
أكتر 5 مهارات مطلوبة في سوق العمل بقوة

  في أوقات كتير بنقعد نتريق على الأسئلة اللي بتتقال

5 طرق فعالة لـ
5 طرق فعالة لـ"حل الخلافات" في الشغل

على قد ما ناس كتير بتحلم توصل لمنصب القيادة -سواء إنك

فرنشايز ولا مشروع خاص ؟
فرنشايز ولا مشروع خاص ؟

فكر قبل ما تبدأ البيزنس بتاعك وأنت بتبدأ البيزنس

كيف تستخدم الخرائط الذهنية لتنظيم وقتك وترتيب أولوياتك؟
كيف تستخدم الخرائط الذهنية لتنظيم وقتك وترتيب أولوياتك؟

في أوقات بتيجي علينا بنحس أن أحنا ورانا كمية شغل مفيش

إزاي تحدد شغفك؟
إزاي تحدد شغفك؟

ماهو الشغف"حب ما تعمل حتى تعمل ماتحب".. بنقول لنفسنا كده

الأسئلة الخادعة في الـ interview
الأسئلة الخادعة في الـ interview

    أكيد عملت قبل كده إنترفيو وجالك سؤال في مظهرة

فكرة مشروع .. ملاعب الترتان
فكرة مشروع .. ملاعب الترتان

ملاعب النجيل الصناعي والترتان هي واحدة من المشاريع