920033973
16342
article

عدة السيلزمان أو رجال المبيعات

September 26, 2017    

"السيلزجي" كلمة بقينا نسمعها بتتقال كثير في الشركات بالإضافة لكلمات تانية زي وحوش السيلز أو السيلزجى التوب كلمات تانية كتير بتمدح وبتمجد في موظف المبيعات، وللأسف كثرة عرض الشركات لوظائف المبيعات في السوق المصري أوحت للناس انها وظيفة بدون مستقبل قوي بس في الواقع وظيفة المبيعات تتعتبر من أهم وظائف أي شركة لأن فريق مبيعات قوي = شركة ناجحة ده طبعاً لو المنتج كويس فبقى السيلز الشاطر هو حل المعادلة فلو الشركة بتخسر ممكن تمشي موظفين من أقسام معينة بس تزود موظفين المبيعات ولو الشركة بتكسب تزود موظفين المبيعات عشان تزود في الأرباح، فبالتالي لو انت موظف مبيعات خليك ديماً واثق أن وجودك مهم وضروري واعمل save للبوست ده لأنه فيه تشكيلة من أقوى الأدوات اللي ممكن يحتاجها موظف السيلز الشاطر وخليك فاكر أن الصنايعي الشاطر بيحتاج عدة تمام.

أولاً نبدأ بالكتب :

دي أحسن 10 كتب في المبيعات احنا بنرشحهالك تقرأها في وقت فراغك:

1- كتاب كيف تتقن فن البيع How to Master the Art of Selling

2- بياع الدقيقة الواحدة The one-minute salesperson

3- سيكولوجيا البيع The Psychology of Selling

4- الكتاب الأحمر الصغير في المبيعات The Little Red Book of Selling.

5- أسرار إغلاق البيع Secrets of Closing the Sale

6- أعظم بائع في العالم The Greatest Salesman in the World

7- البيع المثالي Perfect Selling

8- البيع الاستراتيجي Strategic Selling

9- إتقان البيع المعقد Mastering the Complex Sale

10- كيف تبيع أي شيء لأي إنسان How to sell anything to anybody

ثانياً بالنسبة للنماذج ال Templates

1- نموذج لأكثر من 21 hيميل باللغة الإنجليزية لموظف المبيعات في حالات مختلفة :

https://goo.gl/DPA6ua

2- لو فريق المبيعات كبر و كل واحد شغال بشيت اكسل أو جوجل شيت مختلف وعايز تعمل ريبورت لمديرك من غير لخبطة احنا بنرشحلك البرنامج المجاني ده https://goo.gl/mcR2MB

3- نموذج ايكسيل تقدر من خلاله تتابع حجم المبيعات بالغة الإنجليزية: https://goo.gl/kjHy7v

4- نموذج ايكسيل تقدر من خلاله تتابع فريق المبيعات ومراحل كل عملية بيع: https://goo.gl/yhdrMS

5- لو آخر الشهر أو نهاية الربع قرب وعايز تخلص التقارير اللي وراك أو لو مديرك صمم على تقارير يومية أو أسبوعية السايت ده مجمع كل النماذج اللي ممكن تحتاجها في الجزئية دي: https://goo.gl/Neh9RW

6- لو عايز نصايح أسبوعية لمعلومات تحفز بيها الموظفين بتوعك في فريق المبيعات ممكن تشترك في الايميلات الأسبوعية في السايت ده: https://www.justsell.com /

7- العامل النفسي مهم فلو حسيت انك محتاج تحفيز أو دافع انك تطور من نفسك تقدر تستخدم موقع من دول.

• https://goo.gl/HDCLMi

• https://goo.gl/y8rrpa

• https://goo.gl/zRq9oi

ثالثاً بالنسبة للمواقع الي بتقدم خدمات شبه مجانية أو فترات تجربة للتطبيقات الأونلاين اللي بتقدمها تقدر تجربهم وتحكم بنفسك.

1- عملية بيع تمت من غير الرجوع لأفراد المبيعات بالاضافة إلى امكانية ترتيب المواعيد و تذكيرك بيها و في منه نسختين نسخه مجانية بحد أقصى 12 مستخدم من نفس الشركة و في بفلوس وده بيتيح للك عدد لا نهائي من الستخدمين : https://goo.gl/nMc8ij..

2- لمتابعة المخزون , تقارير المبيعات, ولاء العملاء و التحصيل بالبطاقات الائتمانية تقدر تستخدم التطبيق ده : بس في منه نسخة بفلوس و نسخة ببلاش شوف اللي يناسبك واشتغل بيه https://goo.gl/qsNy9d

3- لو محتاج شبكة داخلية زي الفيس بوك تربط بينك وبين موظفين تقدر من خلالها تتابع الشغل وحجم المبيعات وتوزع عليهم المهام المختلفة تقدر تستخدم الويب سايت ده : https://goo.gl/q3Dgnw و زي باقي البرامج في منه نسخة مجاني و نسخة بفلوس

4- وفي تطبيقات كتير بمهام واحدة زي:

• https://goo.gl/Pocd6h

• https://goo.gl/Z2Q1zz

• https://goo.gl/5wBjoW

• https://goo.gl/6VYnk6

وفي النهاية حابين نوضح نقطة مهمة ان المبيعات طبيعي محتاجة الأناقة والوجاهة والأجهزة المحترمة والحلول الإلكترونية الذكية بس هيفضل ديماً الفرق ما بين كل موظف مبيعات و التاني هو المهارة و متنساش المثل اللي بيقول الصيد بيحب الشطارة .

وربنا يوفق الجميع


مقالات مشابهة

المزيد

الأكثر قراءة

المزيد
عدة الـتسويق الالكتروني Online marketing
عدة الـتسويق الالكتروني Online marketing

  تطور البيزنس بشكل يومي وازدياد حجم الشركات بشكل

عدة السيلزمان أو رجال المبيعات
عدة السيلزمان أو رجال المبيعات

"السيلزجي" كلمة بقينا نسمعها بتتقال كثير في الشركات

عدة المحاسب
عدة المحاسب

المحاسب من الشخصيات اللي بنحب نشوفها يوم 30 في الشهر

عدة موظف الـ HR
عدة موظف الـ HR

موظف الـHR شرير .. من الصور الذهنية عن معظم الموظفين