FB Instagram Twitter Youtube Linkedin ما هو دور التسويق؟ | أكاديمية اعمل بيزنس
 
الرجوع الى المدونة

ما هو دور التسويق؟

ما هو دور التسويق؟

دور التسويق ؟

يكمن أهمية التسويق فى تعرفه على متطلبات السوق للمستهلك أو المنتج أو الصانع أو رجل الأعمال والتى عن طريقها يستطيع تحويلها لفرصة مناسبة يربح من خلالها الأموال .. أى أن رجل الأعمال أو الشركة او المنتجة تقوم بتلبية طلب فى السوق أو تحل مشكلة نقص فى خدمة أو منتج ما وتحصل على مقابل لذلك .

لا يقتصر التسويق على الكيانات العملاقة فقط ولكن يمتد أثره وصولاً للكيانات المتناهية الصغر والتى يمثلها اكشاك البيع فى الشوارع والتى تنتشر فى جميع أنحاء مصر على سبيل المثال والتى تقوم بحل مشكلة عناء التوجه لسوبر ماركت كبير فيتم توفير أغلب السلع الأساسية فيها .

أمثلة علي أهمية التسويق:

شركة الطيران الخليجي قررت إنها توقف رحلاتها من و إلى دبى سنة 1985 قرر الشيخ أحمد بن سعيد أل مكتوم إنه يخللى دبي مركز عالمى يصل بين الشرق والغرب وأنشأ شركة الإمارات اللى بدأت بطائرتين بتقوم برحلات ل 3 مدن فقط وهى بومباى وكراتشى ودلهى .... طبعًا مش هاحكيلكم طيران الإمارات حجمها إيه دلوقتى إنتو أكيد عارفين أكتر منى لكن المهم إنها نشأت نتيجة لوجود مشكلة أو فجوة بين الطلب (الناس اللى عايزة تسافر) والعرض (إن طيران الخليج وقف رحلاته من وإلى دبى).

 

شركة طيران تانية وهى طيران العربية اللى نشأت برضه لأنها لقيت إن فيه طلب أو حاجه عند قطاع كبير من الناس اللى بتسافر ومش محتاجين خدمات غالية ولا عناية فائقة كل اللى محتاجينه هى وسيلة مواصلات تنقلهم بدون أى رفاهيات ومن هنا جت الشركة اللى محتكرة تقريبًا السوق ده بنسبه كبيرة وخدماتها متدنية جدًا بالنسبه لأى شركة طيران تانية بس خدماتها دى مناسبة لقطاع كبير بيختار التوفير على الراحة أثناء الرحلة ...... 

لا يوجد فرق كبير بين شركة الطيران الكبيرة وأكشاك البيع الصغيرة .. أى بيزنس أو منتج يقوم على حل مشكلة قائمة أو سد فجوة بين العرض والطلب سواء كانت موجودة حالياً أو متوقعة فى المستقبل مثلما توقع بيل جيتس أنه سوف توجد فجوة فى برامج الكومبيوتر الشخصى نتيجة زيادة أعدادها مع الوقت .

شارك المقال :