FB Instagram Twitter Youtube Linkedin مهارات الموظف الناجح | أكاديمية اعمل بيزنس
 
الرجوع الى المدونة

مهارات الموظف الناجح

مهارات الموظف الناجح

حل المشاكل

مهارة "حل المشاكل" أصبحت مطلوبة جدا من الشركات الكبيرة ولازم تبقى موجودة عند الموظفين في مختلف المستويات المهنية، والمهارة قائمة على استخدم المعلومات والمعارف والمهارات في التغلب على موقف جديد وغير مألوف وكمان السيطرة عليه، والوصول إلى حل.

 

فيه علاقات شخصية وحتي شركات تفشل بسبب سوء حل المشاكل، وفي الغالب ده بيرجع إلى حاجة من الأتنين، أما المشاكل مكنتش ملحوظة أو معترف بيها، أو كانت ملحوظة ولم يجري التعامل معها علي نحو ملائم،

وحل مشكلة تشمل قدر معين من المخاطر، والمخاطر دي لازم تقاس ضد عدم حل المشكلة.

في جزء من مهارة حل المشاكل يعتمد على الخبرة، ومن خلال أدوارك السابقة سواء في الكلية، أو فالشغل، أو في الأعمال التطوعية تعرضت لمواقف ومشاكل قدرت تحلها، لازم في كل مرة تتعرض لمشكلة تراجع المواقف ديه وتحاول تطلع منها باستنتاجات تساعدك على حل المشكلة الحالية.

ليه مهارة حل المشاكل أمر حيوي في أي شغل؟ مينفعش مدير أو موظف واحد بس بيكون بيستقبل كل مشاكل الموظفين الآخرين ومهمته أنه يتفرغ ويحلهم كلهم، لكن لما الموظف بيكون عنده مهارة حل المشاكل بيقدر يشكل مجموعة من الحلول المحسوبة لحل المسألة، وده في مجال البيزنس بيوفر وقت ومجهود.

حل المشكلات يعتمد على نوعين متميزين في المهارات العقلية وهما: التحليل والإبداع.

التفكير التحليلي أو المنطقي يشمل مهارات زي الطلب، المقارنة، التباين، التقييم، والاختيار، بمعنى أن التفكير التحليلي يوفر إطار منطقي لحل المشاكل ويساعد علي اختيار أفضل بديل من خلال تضييق نطاق الاحتمالات، غالبا التفكير التحليلي يتم في حل المشاكل والتي لها حل واحد، ولازم يتحدد كل الأسباب المحتملة ثم تحليلها والعثور علي السبب الحقيقي.

 

التفكير الإبداعي وسيلة لخلق مجموعة واسعة من الأفكار للحلول، ويتطلب التفكير الإبداعي أنك تنظر إلى ما هو أبعد من ذلك، إنك بتخلق أفكار في البداية تبدو غير واقعية أو منطقية، وغالبا التفكير الإبداعي يتم في حل المشاكل اللي ليها اكتر من حل.

ومراحل حل اي مشكلة تواجهك في الشغل:

  • تعريف المشكلة: تشمل كشف وإقرار بوجود مشكلة، وتحديد طبيعة المشكلة.
  • هيكلة المشكلة: تشمل فترة مراقبة، وتفتيش دقيق، وتقصي حقائق، ووضع صورة واضحة للمشكلة.
  • البحث عن الحلول الممكنة: في المرحلة دي نقوم بتوليد مجموعة من الحلول التي نرى انها ممكنه بشكل مبدئي.
  • اتخاذ القرار: تحليل دقيق لمختلف الطرق الممكنة وبعدها نختار أفضل حل ينفذ.
  • التنفيذ: قبول الحل اللي تم اختياره والعمل علي تنفيذه.
  • رصد وبحث عن ردود الفعل والنتائج: مراجعة نتائج حل المشكلة علي فترة من الزمن والسعي في الحصول علي ردود فعل نتائج الحل.

شارك المقال :